fbpx
Blog
Stress? Det hjælper at føre logbog


stress

Find dig ikke i stress!

Alene det faktum, at vi mennesker er forskellige og reagerer forskelligt på de samme begivenheder, gør, at det er vigtigt at finde ud af, hvad der stresser netop dig. Du kan bruge din dagbog som hjælp til at bearbejde stress, så du kan få mere ro og balance i dit liv. Læs her om hvordan.

Stress er et stort problem for mange af os. Når vi oplever stress og ønsker at gøre noget ved det, er det ofte kun vores arbejdsliv, vi ser på. Men der kan være mange grunde til, at vi bliver stressede. Stress opstår sjældent af én enkeltstående årsag, men skyldes som regel en kombination af flere forskellige faktorer. Ofte stresses vi af mange små ting i vores hverdag, som vi oplever som truende, svære at håndtere eller på anden måde belastende. Det er derfor en god idé at se på både dit arbejds- og privatliv.

Typisk oplever vi stress i situationer, hvor der er ubalance mellem de ressourcer, vi har til rådighed, og de forventninger og krav, som vi stiller til os selv, eller som omverdenen stiller til os. Det er meget individuelt, hvad der stresser os, og hvor meget der skal til, før det bliver for meget.

Hvad udløser stress hos dig?

Alene det faktum, at vi mennesker er forskellige og reagerer forskelligt på de samme begivenheder, gør, at det er vigtigt at finde ud af, hvad der stresser netop dig. Du kan bruge din dagbog som hjælp til at bearbejde stress, så du kan få mere ro og balance i dit liv. Studier viser blandt andet, at skriveterapi er et effektivt værktøj til at reducere stress, tackle bekymringer og angst samt bearbejde depression.

Mange mennesker vænner sig til at have stress-symptomer uden at lægge mærke til dem. Men hvis vi ikke er bevidste om, hvad der stresser os, og hvordan vi reagerer på stress, kan det accelerere og udvikle sig til alvorlig stress og udbrændthed. Ved at lære din krops stresssignaler at kende kan du derfor lettere reagere hensigtsmæssigt på dem, når du møder dem i hverdagen. Det er allerførste skridt til at blive af med din stress.

En logbog er et velegnet redskab at bruge til at registrere dine stressreaktioner og de situationer, der udløser dem. Ved at registrere dine stressoplevelser lærer du ikke kun gradvist, hvad der sker med dig i stressede situationer – det tvinger dig også til at reflektere over de ubehagelige situationer, der udløser dem. Du kan godt komme til at føle dig endnu mere stresset i en kort periode, når du nu begynder at lægge mærke til og registrere dine stresssignaler. Men det er forbigående.

 

Logbog – Sådan gør du:

  • Afsæt de næste 3 uger til at føre logbog over din stress
  • Skriv hver aften om, hvordan din dag er gået
  • Skriv om, hvad du har haft af tanker, kropsfornemmelser og følelser i løbet af dagen

Her kan du læse om en dag i Jespers liv for at lade dig inspirere til din egen logbog. Jesper er uddannelsesleder på et gymnasium med mange arbejdsopgaver og har konstant dårlig samvittighed over ikke at bruge tid nok på sin familie, der består af hans hustru og tre børn, hvoraf den ene er i vuggestuealder. Jesper er klar over, at han er stresset og har sat sig for at arbejde med sin stresstilstand, så han har fx skrevet som følger:

Mandag:
Vågnede i nat med et sæt, følte et kraftigt sug i maven. Tænkte på, hvordan jeg skulle nå at få opgaven færdig. Jeg mærkede mit hjerte dunke kraftigt og var lang tid om at falde i søvn igen, fordi jeg lå og spekulerede på alt det, jeg skal nå. Jeg har aldrig tid nok. Jeg havde lyst til at stå op og arbejde, men ved jo godt, at jeg er nødt til at sove. Min hjertebanken ville ikke gå væk. Jeg var lige ved at sætte mig til at arbejde for at udnytte min tid fornuftigt i stedet for at ligge i sengen med mit tankemylder. Men så gik jeg ned i stuen og varmede mig en kop mælk med honning. Jeg drak den, mens jeg stirrede ud i den mørke have. Faldt i søvn efter at jeg gik tilbage i seng.
I morges var jeg træt og vrissede ad Line (Jespers kone, red.), da jeg ikke kunne finde bilnøglerne, selvom de hang på deres plads. På jobbet havde jeg svært ved at koncentrere mig om opgaven. Jeg blev vred på mig selv, for nu havde jeg endelig afsat tid til den. Måtte læse det, jeg tidligere havde skrevet, igennem flere gange, før jeg forstod ordene. Derhjemme om aftenen skældte jeg Anna (ældste datter, red.) ud for ikke at have ryddet op efter sig i køkkenet. Tjekkede e-mails mindst 10 gange efter aftensmaden og vrissede igen ad Anna, da hun ville se film sammen med mig, og jeg hellere ville besvare mails.

Eksemplet er hentet fra bogen “Skriveterapi – din guide til personlig vækst”, hvor du kan læse mere om Jespers erfaringer med logbog og andre skriveterapeutiske øvelser.

Læs mere om Skriveterapi her: Skriveterapi

Køb bogen

NYHED! Nu kan du komme på workshoppen Dagbog for stressramte. Læs mere her: Dagbog for stressramte

Bestil tid til terapi



Tilbage

Vil du have min gratis e-bog?
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag e-bogen 10 gode råd til din dagbog

Husk at tjekke din spambakke, hvis ikke du får en bekræftelsesmail med det samme
Kontakt

Psykoterapeut Annette Aggerbeck  /  Hovedgaden 55 B, 2.sal  /  2970 Hørsholm /  Tlf. 4162 4232

 www.aggerbeck-terapi.dk   /  Mail: ann.agg@mail.dk