fbpx
Blog
Hvordan kan jeg stoppe mit tankemylder?


tankemylder

Om at stoppe tankemylder

Jeg har klienter, der vælger at gå i terapi, fordi de ikke kan holde deres tankemylder ud og ønsker hjælp til at få det stoppet. Og der er hjælp at hente, så læs med…

 

Hvad er tankemylder?

 

Det er tanker, oftest bekymringer, som føles ude af kontrol. Det er som om hjernen kører helt af sig selv, uden at du kan styre tankerne. Det belastende ved tankemylder er, at en negativ tanke bliver til mange flere negative tanker, der påvirker dig, så du bliver trist, energiforladt og modløs.

 

Du kender det sikkert. Om aftenen, når du er træt og har lagt dig i din seng for at sove, kommer tankerne i stedet for søvnen. En ubehagelig tanke afløses af en anden ubehagelig tanke, og snart sådan bliver det ved. Jo mere du tænker, desto mere vokser det ubehagelige, du tænker på. Du lader dig rive med og bliver mere og mere ophidset.

 

 

Du kan ikke stoppe tankemylder ved at tænke

 

Ofte tror vi, at vi kan tænke noget færdigt ved at bruge mere tid på at tænke. Men sådan er det ikke. Du bliver ikke klogere og træffer bedre beslutninger af at overtænke. I stedet går time efter time, uden at du får lukket et øje.

 

Tankemylder kan vi få på alle tider af døgnet, dog oftest når vi har en ledig stund for os selv og ikke distraheres af noget. Så kommer tankerne. Det påvirker din hverdag og dine beslutninger. Og ikke mindst dine følelser, for du bliver trist og modløs af alle de negative tanker. Det dræner dig for energi.

 

Så hvad kan du gøre for at stoppe dit tankemylder?

 

3 veje til ro på tankerne:

 

  1. Du kan selv styre dine tanker

Du er selv herre over dine tanker. Med den viden kan du sige til dig selv, at du vil afsætte tid til at gruble senere, hvis du fx ligger vågen om natten. Skriv et konkret tidspunkt i din kalender, hvor du kun skal bruge tid på at tænke. Pudsigt nok vil du ofte opdage, at det kan være svært overhovedet at tænke en tanke, når du først har sat dig til rette for at tillade tankemylderet.

 

  1. Brug dit åndedræt

Når du tager dybe langsomme vejrtrækninger, fortæller du dit nervesystem, at det skal falde til ro. Vejrtrækninger kan stoppe dit tankemylder, fordi det aktiverer dit parasympatiske nervesystem, der fungerer som at træde på en bremse.

 

  1. Skriv, skriv, skriv…

Skriv alle tankerne ned. Hvis du har lært at meditere i håb om at blive tanketom, kan du blive skuffet. Dit tankemylder kan gøre det svært at sidde stille og meditere. Eller du lader dig rive med af mange tanker, der ødelægger meditationen. Hvis meditation ikke hjælper på dit tankemylder, så prøv i stedet at starte med at skrive alle tankerne ned i et sammenhængende flow uden at fjerne pennen fra papiret. Teknikken kaldes ”friskrivning” og er et effektivt skriveterapeutisk værktøj, som du også kan finde beskrevet mere indgående i min bog ”Skriveterapi – din guide til personlig vækst”.

 

Læs mere om skriveterapi

 

Ved at skrive kan du finde ud af, hvad dit tankemylder vil fortælle dig. Dvs. du kan komme et spadestik dybere og ikke bare stoppe tankerne, for de er der jo af en grund. Din tankevirksomhed handler ikke nødvendigvis om en dårlig vane, for der kan være dybereliggende årsager til dine mange negative tanker, som det kan være hjælpsomt at få øje på.

– Få hjælp til at komme til bunds i dit tankemylder. Skriv til psykoterapeut Annette Aggerbeck for at bestille tid til terapi – Læs mere om terapi her

 

Friskrivning kan hjælpe dig med at blive bevidst om det, du endnu ikke er bevidst om, fordi du slår din indre kritiker fra, når du skriver i ét sammenhængende flow uden at stoppe op. Selvom du ikke får øje på årsagerne til de mange presserende tanker, vil du kunne have glæde af friskrivning, fordi du får større indre ro. Alene det at få tankerne ud af hovedet og ned på papiret gør, at sindet falder til ro.

 

 

Sådan bruger du friskrivning ved tankemylder:

 

Sæt et ur til at ringe efter 15 minutter – hvis du er uvant med at skrive, så nøjes med at bruge 5-10 minutter. Friskrivning bruges ved at skrive uden at fjerne pennen fra papiret, og hvis du pludselig ikke ved, hvad du skal skrive, så skriv: ”Jeg ved ikke, hvad jeg skal skrive” gentagne gange, indtil en ny tanke dukker op. Når du skriver på den måde, kommer du forbi din selvcensur, fordi du ikke stopper op og reflekterer eller læser teksten og retter. Du kan dermed komme i kontakt med viden om dig selv, som du endnu ikke er bevidst om.

 

Mange af dem, jeg har undervist i skriveterapi, melder tilbage om, at de efter øvelsen føler sig helt tanketomme. Nogle er vant til at meditere i forvejen, men oplever ikke at blive tanketomme under meditationen. Det gør de til gengæld, når de starter med friskrivning og slutter med en meditation.

 

Tip! Hvis du gerne vil meditere, men har svært ved at finde roen, så start med at lave skriveøvelsen. Når du skriver, er du aktiv og får samtidig tømt hovedet. Så er det nemmere for dig at sidde stille i meditation bagefter. Prøv det! Det virker!



Tilbage

Vil du have min gratis e-bog?
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag e-bogen 10 gode råd til din dagbog

Husk at tjekke din spambakke, hvis ikke du får en bekræftelsesmail med det samme
Kontakt

Psykoterapeut Annette Aggerbeck  /  Hovedgaden 55 B, 2.sal  /  2970 Hørsholm /  Tlf. 4162 4232

 www.aggerbeck-terapi.dk   /  Mail: ann.agg@mail.dk