fbpx
Blog
Slip bekymringerne og mød fremtiden med sindsro!


slip bekymringerne

Slip bekymringerne ved at turde mærke dine følelser

Bekymringer skal beskytte os imod ubehagelige følelser. Det er vigtig viden, når du vil gøre noget ved din tendens til at bekymre dig. Læs her om hvorfor. Og hvordan du kan slippe dine bekymringer.

Bekymringer kan fylde så meget, at vi har svært ved at være ordenligt til stede, når vi er sammen med andre. Vi kan blive glemsomme og distræte. De kan dræne os for energi og gøre os i dårligt humør. Bekymringer kan skade vores nattesøvn, ved at vi har svært ved at falde i søvn eller vågner tidligt med hovedet fuld af tanker.  Selvom de fleste af os er klar over, at bekymringstanker er spild af tid og ikke gør noget godt for os, kan det være svært at sige til sig selv: slip bekymringerne og få det til at ske.

I et forsøg på at blive bekymringerne kvit, betror vi os til andre. Men når andre siger, at der ingen grund er til at bekymre sig, hjælper det os ikke. For vi er overbevist om, at der er grund til bekymring. Ofte er vi dog ikke bevidste om hvorfor. Og vi kan ikke lade være. Hvis du vil ud af de bekymringsspiraler, du indfanges i, kan det være en stor hjælp at forstå, hvorfor du bekymrer dig. For bekymringer har nemlig en funktion.

 

Bekymringer skal beskytte dig imod ubehag

Livet er uforudsigeligt – det er det eneste, vi ved med sikkerhed. Alligevel forsøger vi at få vished og gøre os selv trygge hver dag. Vi vil så gerne have, at livet skal være trygt og sikkert, og at det skal gå os, og dem vi holder af, godt. Derfor forsøger vi at få kontrol over fremtiden, ikke mindst ved at bekymre os, så vi kan være på forkant, hvis noget dårligt skulle ske. Og det er netop her bekymringerne har sin funktion: De skal beskytte os imod de følelser, vi kan opleve, hvis noget dårligt skulle ske. Det kan være svært at håndtere ubehagelige følelser som vrede, sorg, skyld, skam osv. Uden at vi er klar over det, prøver vi at gardere os imod, at noget dårligt sker, så vi kan undgå de ubehagelige følelser, der kan opstå. Det kan være, at vi er bange, for at der vil ske vores børn noget. Ved at bekymre os om dem, tror vi, at vi kan forebygge, at der sker dem noget. Vi oplever en vis form for kontrol. Men vi har ikke kontrol over fremtiden, når det kommer til stykket. Vi kan ikke vide, hvad der sker. Det kan gå både skidt og godt.

 

Slip bekymringerne ved at ændre mindset og mærke dine følelser

Hvis vi er bange for, at modgang i livet vil knække os, må vi for alt i verden undgå at opleve modgang. Men hvis vi er overbeviste om, at vi kan klare modgang og sagtens kan komme igennem ubehagelige følelser, kan vi hvile mere i os selv og lade tingene ske, som de sker.

Det kan kræve et stykke arbejde med dig selv at blive bekymringsfri. Især hvis du har været vant til at gå i en tilstand af konstant bekymring, kan jeg anbefale dig at søge terapi for at få støtte til at ændre dit forhold til dit følelsesliv i en mere gavnlig retning. Det er vigtigt, at du tør mærke, hvad du føler, og at du kan støtte dig selv i at gennemleve dine følelser, så de ikke vælter dig omkuld.

 

Her er nogle tips, som du selv kan afprøve:

  • Øv dig i at være nysgerrig i stedet for at forestille dig, at noget går galt. Det handler om at ændre sit mindset. Sig til dig selv: ”Jeg kan ikke kontrollere fremtiden ved at bekymre mig, så jeg vælger at være nysgerrig i stedet”
  • Øv dig i at give slip på negative forventninger ved at erstatte ”Jeg håber ikke, at… ” med: ”Gad vide om…”
  • Sig til dig selv hver morgen, når du vågner: ”Gad vide, hvad der sker i dag?”
  • Hvis du alligevel begynder at bekymre dig, så aftal med dig selv, at du må bekymre dig alt, hvad du vil,  i 15 minutter på et bestemt tidspunkt hver dag. Og se så hvad der sker, når din bekymringstid er kommet – måske kan du ikke finde noget at bekymre dig om.
  • Arbejd med at mærke dig selv. Husk at følelser kommer og går – det gælder også de ubehagelige.

 

En øvelse til dig, der har lyst til at skrive:

  • Skriv alle dine bekymringer og følelser i din dagbog. Luk bogen og lav noget andet.
  • Skriv om morgenen alle dine forventninger ned til dagen i dag på venstre side af en dobbelt side i din dagbog – fx ”Jeg håber, at min datter klarer sig godt til sin eksamen i dag.” Skriv så på modsatte side: ”Jeg gad vide, hvordan min datter klarer sig til eksamen i dag. Jeg har ingen kontrol over, hvordan hun klarer sig, og jeg sender hende kærlige tanker.”

Jeg hjælper dig gerne med at slippe bekymringerne. Jeg har erfaring for, at psykoterapi i form af samtaler kombineret med skriveøvelser, som man laver derhjemme, gør en stor og positiv forskel. Hvis du også vil prøve det, kan du nemt og hurtigt selv bestille tid her

Du er også velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål ved at ringe til 41 62 42 32 eller sende en mail til ann.agg@mail.dk



Tilbage

Vil du have min gratis e-bog?
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag e-bogen 10 gode råd til din dagbog

Husk at tjekke din spambakke, hvis ikke du får en bekræftelsesmail med det samme