fbpx
Blog
Har du problemer i dine relationer? Så skriv et usendt brev


usendt brev

Skriveterapi:

Skriv et usendt brev, når du har det svært med andre

Bruger du også mange vågne timer på at spekulere over det, der ikke fungerer i dine relationer? Vrede, frustration, irritation, skuffelse, hævnfølelser, afsky og sorg kan fylde meget, når vi har problemer med andre. Hvis vi tænker meget på de samme problemer igen og igen, kan vi komme til at skrue os selv ned i et sort mudderhul, som det kan være svært at komme op af igen. Men det er der heldigvis råd for. Læs bloggen og få 3 effektive øvelser til at arbejde med dine relationer.

Anne er rasende på sin eksmand, der har svinet hende til over for deres børn. Kim er frustreret over, at chefen ikke bemærker hans store arbejdsindsats og gode resultater. Hanne er skuffet over, at hendes veninde aflyser deres aftaler gang på gang… Relationer kan nogle gange være problemfyldte. Det kan dræne os for energi.

 

Skriv et usendt brev

 

Usendte breve er et effektivt skriveterapeutisk redskab til at få arbejdet med de relationer, der ikke fungerer, som du kunne ønske dig.

 

Du kan få bearbejdet ubehagelige følelser i vanskelige relationer ved at skrive et brev, som du ikke sender. Du skriver brevet med dato, hej/kære, indhold og underskrift – præcis som et rigtigt brev, du ville sende med postvæsenet. Tricket er imidlertid, at du ikke skal sende brevet. Du skriver det for din egen skyld og for at arbejde med relationen.

 

Når du ved, at du kun skriver brevet for din egen skyld, og at ingen skal læse det, ved du også, at du kan skrive præcis, som du vil, uden at bruge en masse tid på at tænke over, hvordan du kan udtrykke dig så hensigtsmæssigt som muligt. Du behøver slet ikke at censurere dig selv, men kan være spontan og fuldstændig ærlig uden at frygte at fornærme eller såre andre. Du kan bruge øgenavne og bandeord. Skrive lige hvad du har behov for i takt med at ordene dukker op i din bevidsthed.

 

Det usendte brev har flere funktioner. Dels får du frigivet indestængte følelser og energi, så du får det bedre bagefter. Dels kan du kan opdage ting om dig selv, den, du skriver om, og jeres indbyrdes forhold. Ting som du ikke var bevidst om. Brevet kan således være med til at få bearbejdet dine følelser, genskabe din indre ro og give dig klarhed. Måske opdager du, at du også selv har en andel i, at jeres relation ikke er god. Eller du finder ud af, at I har nogle mønstre, som ikke er gavnlige for jer. Et usendt brev kan desuden være med til at afslutte noget uafsluttet.

 

 

Et usendt brev binder sløjfe

 

Relationer, der ikke er blevet afsluttet på en måde, der er god for os, kommer til at fylde uforholdsmæssigt meget og præge os både bevidst og ubevidst. Mange mennesker, der søger terapi, er ofte ikke bevidste om, hvor stor indflydelse det har på deres nuværende liv, at de ikke har fået afsluttet noget i en relation fra deres nære eller fjerne fortid. At afslutte er at kunne give slip. Når vi kan give slip, drænes vi ikke længere for energi og kan komme godt videre, uden at fortiden bliver ved med at kaste skygger over nutiden.

 

Når der er noget, vi ikke har fået afsluttet i vores relationer, kan det fx handle om, at vi har haft et skænderi og skilles som uvenner. Eller at vi ikke har fået sagt fra over for andres grænseoverskridende adfærd. Eller at vi lader venskaber glide ud uden at få dem rundet godt af.

 

Så hvad har du brug for at få afsluttet? Skriv om det.

 

Prøv også disse to skriveøvelser:

 

  1. Lav et brev, som du ikke sender til vedkommende. Skriv alt hvad du har brug for at få sagt. Læg mærke til, hvad det gør ved dig. Skriv om det.
  2. Skriv et brev til dig selv, som om det var den anden, der skrev det til dig. Hvad vil du gerne have, hun/han skriver?

 

 

Vil du vide mere om, hvad skriveterapi kan gøre for dig? Så kom til introaften torsdag 11. april kl. 19-21.

 

Læs mere og meld dig til her:   https://www.aggerbeck-terapi.dk/skriveterapi/    (scroll lidt ned på siden)

Eller tilmeld dig ved at sende en mail til Annette Aggerbeck



Tilbage

Vil du have min gratis e-bog?
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag e-bogen 10 gode råd til din dagbog

Husk at tjekke din spambakke, hvis ikke du får en bekræftelsesmail med det samme
Kontakt

Psykoterapeut Annette Aggerbeck  /  Hovedgaden 55 B, 2.sal  /  2970 Hørsholm /  Tlf. 4162 4232

 www.aggerbeck-terapi.dk   /  Mail: ann.agg@mail.dk