fbpx
Blog
Skjult vrede kan gøre dig stresset, trist og irritabel


skjult vredeDu kan slippe af med skjult vrede!

Hvis du er stresset, irritabel, deprimeret, selvdestruktiv, ensom eller modløs, kan det hænge sammen med vrede. Mange af os er kronisk vrede uden at være klar over det. Vreden har fået lov at hobe sig op, fordi vi ikke har fået udtrykt vores vrede i de situationer, hvor der var grund til det. Læs her om, hvorfor det er vigtigt at gøre noget ved skjult vrede – og ikke mindst om hvad du selv kan gøre.

 

Når du ikke vil stå ved din vrede, finder den andre veje og giver sig udtryk på måder, der ikke er hensigtsmæssige – hverken for dig selv eller for andre. Vi er dog ofte ikke bevidste om, at det er sådan, det hænger sammen. Vi er måske så vant til at lægge låg på vreden, at vi ikke engang opdager, at vi er vrede. Du føler dig måske dårligt behandlet af din chef, som ikke giver dig de spændende arbejdsopgaver, og derfor brokker du dig til kollegerne over ham og undlader at aflevere opgaver til tiden. Eller du føler dig taget for givet i dit parforhold og derfor køber du med vilje noget, som du ved vil irritere din partner. Eller du glemmer en aftale. Betaler børnepenge for sent. Kommer med sarkastiske bemærkninger. Er længe om at svare, når nogen venter på dit svar. Manipulerer for at få din vilje. Du vil hævne dig, ødelægge, irritere…Med andre ord: Du er vred!

 

Hvorfor skjuler du din vrede?

Det kan kræve meget arbejde med dig selv at få øje på, at du rent faktisk er vred, fordi du har en indre organisering, der ikke tillader vreden at komme til udtryk, men derimod kamuflerer den. Der kan være mange årsager til skjult vrede. Ofte handler det om, at vi i barndommen har lært at tilpasse os for at få kærlighed. Vi har lært, at vi ikke er elskelige, når vi viser vrede. Eller måske var der ikke plads til vores vrede, fordi en af vores forældre fyldte meget med sin egen vrede. Vi kan også have erfaring for, at der ikke kommer noget godt ud af at vise vrede. Vrede forbinder vi måske kun med, at man råber og er meget voldsom, måske i tillæg voldelig.

 

Hvad husker du fra din barndom, når det gælder vrede? Skriv gerne om det.

 

Der er god grund til at lære at vise vrede, når du oplever, at du har grund til det. Vrede er ikke kun at råbe og gøre andre meget utrygge. Vrede er også at sige fra på en bestemt og mere rolig måde, som ikke lukker for dialog. Vrede kan være konstruktivt. Det kan læres. Ligesom du også kan lære at sætte grænser. Vi har brug for at kunne vise vrede, når vores grænser ikke respekteres, så andre forstår alvoren.

 

Det er skidt for dig ikke at vise din vrede

Vi skubber andre mennesker væk, når vi kommer med stikpiller, er sarkastiske og i det hele taget ikke opfører os ordentligt. Derfor kan vi ende med at blive ensomme, når vi lever med skjult vrede. Det kan også gøre os stressede, for vi får ikke sagt fra eller respekteret vores grænser, når vi har svært vise vrede. I længden kan vi blive deprimerede, når vi ikke giver udtryk for vores følelser og de behov vi har. Vi kan føle os irritable og rastløse. Så der er god grund til at gøre noget ved den skjulte vrede.

At skrive kan være en effektiv måde at arbejde med sig selv på. Første skridt er at blive bevidst om de situationer, hvor du havde grund til at blive vred. Du kan fx skrive om følgende:

 

Tænk på en situation, hvor du følte dig uretfærdigt, urimeligt eller på anden måde dårligt behandlet.

Skriv detaljeret om situationen – hvad tænkte du og hvad følte du? Hvordan reagerede du i situationen?

Hvordan ville du ønske, at du havde reageret?

Hvad hindrede dig i at vise vrede? Hvad var du bange for/ville du undgå?

Hvad har du lært om dig selv af situationen? (skriv konstruktivt, så du har fokus på ikke at klandre dig selv, men på nysgerrigt at undersøge dit forhold til vrede. Det kan fx være, at du opdager, at du manipulerer i stedet for at vise vrede eller at du kommer med stikpiller, og at det ikke er hensigtsmæssigt)

 

Læs også min artikel i femina, hvor du får 4 gode råd til at vise din vrede: Derfor skjuler vi vores vrede

 

Hvis du kunne tænke dig at skrive mere om dit forhold til vrede og i det hele taget blive klogere på dig selv, kan jeg anbefale dig bogen “Skriveterapi – din guide til personlig vækst”.

Jeg holder også introaften til skriveterapi torsdag 29. august kl. 19-21, hvor der er få ledige pladser. Du kan tilmelde dig via sms til 4162 4232 eller mail til psykoterapeut (MPF) og skriveterapeut Annette Aggerbeck: ann.agg@mail.dk

I løbet af aftenen vil du blandt andet få indblik i, hvordan du får størst udbytte af at skrive, og der vil også være effektive skriveøvelser.

Tilbud! Hvis du køber bogen om skriveterapi sammen med introaften, betaler du 370 kr. (du får dermed bogen for 100 kr, der normalt koster 270 kr). Hvis du kun ønsker introaften, får du aftenen for 270 kr.

Læs mere her



Tilbage

Vil du have min gratis e-bog?
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag e-bogen 10 gode råd til din dagbog

Husk at tjekke din spambakke, hvis ikke du får en bekræftelsesmail med det samme
Kontakt

Psykoterapeut Annette Aggerbeck  /  Hovedgaden 55 B, 2.sal  /  2970 Hørsholm /  Tlf. 4162 4232

 www.aggerbeck-terapi.dk   /  Mail: ann.agg@mail.dk