Blog
Skilsmisse: Sidder du fast i din vrede?


FullSizeRender[10] En skilsmisse kan udløse en større følelseskrise. Mange reagerer typisk med vrede i tiden omkring skilsmissen. Måske føler du dig dårligt behandlet og har gjort det igennem en stor del af jeres ægteskab. Måske er du vred over hans utroskab, eller at han ikke kæmpede mere for at redde jeres ægteskab. Der kan være mange grunde til at være vred. Det gode ved vrede generelt set er, at den hjælper os med at gå efter vores behov og reagere, når vores grænser bliver overskredet. Vrede kan desuden have været drivkraften til endelig at tage en svær beslutning om at blive skilt. Den kan også hjælpe dig med at sætte grænser over for din eks i tiden efter skilsmissen, hvor du fortsat kan føle vrede. Men nogle gange kan vreden fylde så meget efter skilsmissen over så lang tid, at den ikke er gavnlig, men derimod gør livet ekstra vanskeligt. Når du raser indeni, kan det fx være svært at koncentrere dig om dit arbejde, du kan få søvnproblemer og blive glemsom. Du drænes for energi, når vreden fylder så meget. Hvis du er heldig, har du gode venner og familie, som lægger øre til, hvor urimelig og egoistisk, du synes, at din eks er. I længden kan det dog blive svært at lytte empatisk til de samme historier, som altid handler om, hvor dårligt man er blevet behandlet, og hvor dumt et svin eks’en er. Og så er det, at venner og familie begynder at blive fjerne i blikket eller trækker sig fra samværet. Hvis vi ikke har nogen at betro os til, er dagbogen vores bedste ven, plejer jeg at sige. Det kan hjælpe meget at skrive dagbog for at få bearbejdet vreden, så den ikke fylder så meget, at den gør livet besværlig for dig. Men du bruger ikke din dagbog til bedste for dig selv, hvis du igen og igen skriver om det samme uden at komme videre. Og her mener jeg ikke, at du skal skynde dig at komme videre. Der findes ingen quickfix, for en skilsmisse tager tid at komme sig over rent følelsesmæssigt. Så det gælder om at være tålmodig, men samtidig være opmærksom på, hvordan man behandler sig selv, så man ikke går hen og bliver selvdestruktiv. Så hvis du igennem en meget lang periode har skrevet om det samme og ikke får det bedre, så stop op og spørg dig selv, hvorfor du skriver sådan. Hvad får du ud af det? Hvad får du ud af kun at beklage dig over din eks? Kunne du skrive på en anden måde, hvor det handler mere om dig – hvordan du har det, hvordan dit ægteskab og skilsmisse har præget dig som menneske, og hvad du nu har behov for? Hvis du ikke har kastet dig ud i at skrive dagbog, men er blevet opmærksom på, at venner og familie hører dig fortælle om det samme hele tiden, så spørg dig selv, hvorfor du gør det. Gør du det, fordi du er dybest set er usikker på, om din skilsmisse nu også var den rigtige beslutning, og du dermed tjekker, om din virkelighed stemmer overens med deres opfattelse af virkeligheden? Eller gør du det for at få den opmærksomhed og omsorg, som du så smerteligt har savnet i dit ægteskab? Meget af det, vi gør, gør vi ubevidst, så hvis du har svært ved at finde ud af, hvorfor du bliver ved med at være opfyldt af en fortærende vrede og ikke ved, hvad du skal gøre med din vrede, så er terapi en god støtte til at blive mere bevidst om dig selv og få arbejdet med det, der er svært for dig. En terapi-gruppe med andre i samme situation kan ligeledes være af stor betydning for at bearbejde de følelser, der er forbundet med skilsmissen. Du kan læse mere om skilsmissegrupper ved at gå ind på fanen terapi og vælge grupper Kærligst Annette


Tilbage

Vil du have min gratis e-bog?
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag e-bogen 10 gode råd til din dagbog

Husk at tjekke din spambakke, hvis ikke du får en bekræftelsesmail med det samme
Kontakt

Psykoterapeut Annette Aggerbeck  /  Hovedgaden 55 B, 2.sal  /  2970 Hørsholm /  Tlf. 4162 4232

 www.aggerbeck-terapi.dk   /  Mail: ann.agg@mail.dk