fbpx
Blog
Om at skrive om følelser og blive hørt


skrive om følelserLær at tage dig selv alvorligt ved at skrive om følelser!

I min klinik møder jeg tit mennesker, der ikke føler sig hørt. Nogle føler sig ignoreret, andre overtromlet af deres omgivelser. De siger ofte, at de klart har fortalt andre, hvad de har behov for, men at de alligevel oplever, at partneren, børnene, kollegerne eller chefen ikke tager dem alvorligt. Læs ugens blog og få tips til, hvad du kan gøre, hvis du er i samme situation.

Ofte viser det sig i løbet af terapien, at de har problemer med vrede. De har svært ved at give udtryk for vrede, når de ikke føler sig hørt. Hvis de ikke havde haft svært ved at vise vrede, ville andre kunne bemærke, at de blev mere højlydte og skarpe i stemmen, måske krængede øjenbrynene nedad og i det hele taget havde et kropssprog, der signalerede selvsikkerhed. Men fordi de ikke tillader sig at give udtryk for vrede, lægger andre kun mærke til, at de virker anspændte og nervøse. Der er ikke en sammenhæng mellem ord, følelse og kropssprog. For at andre nemmere skal kunne tage os alvorligt og lytte til vores behov, er det en stor fordel, at der er et sammenfald mellem ord, følelse og kropssprog. Så er vi nemlig lettere af aflæse. Så kan andre bedre forstå, at vi mener det, vi siger, og at vi forventer at blive taget alvorligt.

Vi kan have vænnet os så meget til ikke at ville vise vores vrede, at vi mangler bevidsthed om, at det er vreden, der rumsterer i vores krop. Eller måske bryder vi os ikke om vores følelser. Måske skammer vi os ligefrem over dem. Der kan være mange årsager til, at ord, følelser og kropssprog ikke følges ad. Det kan være et problem for dig, ikke mindste i dine relationer.

At skrive om følelser hjælper dig

Du er nødt til at forstå dig selv for at kunne forandre noget i dit liv. Det gælder også, hvis du har brug for, at andre begynder at lytte til dig og respektere dine behov. Hvis du har svært ved at sætte ord på dine følelser og vise andre, hvordan du har det med den måde, de reagerer på dine budskaber, kan det hjælpe dig at starte med at skrive om følelserne. Du behøver ikke at kunne beskrive den følelse, du har lige nu, præcist. Mange af os er ikke vant til at sætte ord på vores følelser. Det er nok, at du lægger mærke til, hvad der foregår i din krop, og hvordan du har det. Og skriver om det. Måske opdager du, at du har lyst til at slå nogen (selvom du slet ikke er voldelig anlagt), eller at hele din krop er spændt op. Så kan du skrive om det. Ved at skrive om følelser, opøver du din evne til at kunne genkende dine forskellige følelser. Du hjælper også dig selv med at acceptere, at du har det, som du har det. At det er helt i orden at føle, som du gør – og ikke mindst stå ved dig selv, når andre ikke lytter til dig. Fordelen ved at skrive er, at du kan skrive lige, hvad du vil – ingen skal læse det. Du behøver ikke censurere dig selv på nogen som helst måde.

Undersøgelser viser, at det er godt for helbredet – og det gælder både det fysiske og det psykiske helbred – at skrive om sine følelser. Du vil opleve, at du får det bedre af det. Har du fx en masse indestængt vrede, så skriv om din vrede og se hvad der sker.

Skriveterapi handler om at skrive om sine følelser. Kunne du tænke dig at lære at bruge skriveterapi i din hverdag, så holder jeg introaften torsdag 29. august kl. 19-21, hvor du blandt andet får indblik i, hvordan du får størst udbytte af at skrive, og hvorfor det er så sundt. Du vil også kunne prøve effektive skriveøvelser i løbet af aftenen. Skriveøvelser som hjælper dig til at komme i kontakt med din underbevidsthed og øger din selvindsigt.

Tilmeld dig ved at sende en mail til ann.agg@mail.dk eller sms til 4162 4232. Hvis du også ønsker at få min bog “Skriveterapi – din guide til personlig vækst” (Nyt Nordisk Forlag) med dig hjem, når du kommer til introaften, kan du få bogen med rabat, og så vil du både få introaften inkl. bog for i alt 370 kr. (bogen koster i sig selv 270 kr., så ved at købe den sammen med introaften koster bogen dig kun 100 kr.) Hvis du kun ønsker at betale for introaften, betaler du 270 kr.

Få mere info om skriveterapi og introaften her

Læs også anmeldelse af bogen “Skriveterapi – din guide til personlig vækst” her

Mange kærlige hilsner psykoterapeut (MPF) og skriveterapeut Annette Aggerbeck



Tilbage

Vil du have min gratis e-bog?
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag e-bogen 10 gode råd til din dagbog

Husk at tjekke din spambakke, hvis ikke du får en bekræftelsesmail med det samme
Kontakt

Psykoterapeut Annette Aggerbeck  /  Hovedgaden 55 B, 2.sal  /  2970 Hørsholm /  Tlf. 4162 4232

 www.aggerbeck-terapi.dk   /  Mail: ann.agg@mail.dk