fbpx
Blog
Jeg er for empatisk og sensitiv!


empatisk og sensitiv

Få tips til hvordan du undgår at blive drænet for energi som empatisk og sensitiv!

Empatiske mennesker er sensitive. Som et empatisk menneske evner du at sætte dig i andres sted. Du er hurtig til at fornemme, hvordan andre har det følelsesmæssigt.  Men der er også udfordringer ved at være god til at leve sig ind i andre mennesker. Læs med og få tips til din hverdag.

 

Det kan være en udfordring at være empatisk og sensitiv.

Nu tænker du måske: Er det mig, det handler om? Godt nok er jeg sensitiv, men er jeg empatisk? Ja, det er du, hvis du kan svare ja på flere af disse spørgsmål:

  • Mærker du tydeligt stemningen, så snart du træder ind et rum med andre mennesker?
  • Har du ofte fået at vide, at du er for nærtagende, for følelsesladet eller for sensitiv?
  • Dræner større menneskeforsamlinger dig for energi, så du har brug for tid alene for at komme dig?
  • Irriteres du over støj, kraftige lugte eller for megen snak?
  • Foretrækker du at køre i din egen bil, når du skal noget, så du kan tage hjem, når det passer dig?
  • Har du brug for luft, når du er sammen med din kæreste eller en ven/veninde i længere tid?

 

En af udfordringerne ved at være empatisk er, at du suger ubehagelige følelser til dig fra andre, hvis ikke du ved, hvordan du skal håndtere det at være empatisk og sensitiv. Når andre er bange, irritable, sure eller utilfredse, mærker du det, som var det dig selv, der havde det sådan. Når du påvirkes så kraftigt af andres ubehagelige følelser, dræner det dig for energi. Det er ofte også grunden til, at mange empatiske og sensitive mennesker trives rigtig godt i eget selskab, fordi de lader bedst op alene.

 

Føler du dig berettiget til dine behov?

At være empatisk og sensitiv gør dig mere udsat for at få angst og depression. Det skyldes til dels, at det kan være svært at sætte grænser og passe på dig selv, fordi du er så meget “ovre i andre”. For at kunne udtrykke dine behov og være insisterende på dine behov, kræver det, at du føler dig berettiget til at få dine behov opfyldt.

Lad mig give dig et eksempel. En af mine klienter fortalte mig, at hun var irriteret over, at underboen driblede med en bold i sit soveværelse lige under hendes, når hun skulle sove. Støjen generede hende. Hun beklagede sig over sin manglende nattesøvn til veninderne, der opfordrede hende til at kontakte naboen og få ham til at holde op. Med hjertet i halsen gik hun så ned til naboen for at udtrykke sit behov for nattero. Da hun med bævrende stemme forklarede sit problem, reagerede naboen med at ryste på hovedet og sige, at der aldrig før var nogen, der havde klaget over det, men at han nok skulle stoppe med det. Min klient gik derfra med en følelse af at være alt for sart, og en oplevelse af at hendes behov ikke var i orden, fordi hun var den eneste, der var generet af støjen. I terapien fik min klient øje på, at hun gjorde sig selv forkert med sine behov, og at hun havde “slugt” først sine forældres og siden sin partners ord om, at hun var for sart og sensitiv. Hun forstod, at der ikke var noget galt med hendes behov, og at det ikke nødvendigvis kun er skidt at være sensitiv. Hun lærte at tage ansvar for sine følelser i stedet for at drukne i dem. Hun blev bedre til at passe bedre på sig selv – ikke mindst ved at sætte grænser.

 

Er du empatisk og sensitiv ude af balance? Så prøv disse øvelser:

  • Hold pauser i løbet af dagen, hvor du fx går en lille tur i din frokostpause for dig selv for at undgå at blive overstimuleret.
  • Læg ikke for mange arrangementer ind i din kalender. Afsæt tid til at være alene, hvor du fx kan læse en bog, høre afslappende musik eller tage fodbad.
  • Hvis du er sammen med mennesker, der udsender negativitet, så gå et sted hen, hvor du kan være alene. Det kan fx være på toilettet, hvor du så sætter dig et øjeblik med lukkede øjne. Træk vejret langsomt ind gennem næsen og dybt ned i lungerne mindst tre gange. For hver gang du ånder ud, forestiller du dig, at du giver slip på de negative følelser og herefter indånder luft fyldt med positiv energi.
  • Når du opdager, at du igen er “ovre i andre mennesker”, så før din opmærksomhed tilbage på dig selv. Start evt. med et par dybe vejrtrækninger for at komme til stede i din egen krop.
  • Når du føler dig overvældet følelsesmæssigt, så skriv om, hvad der gik forud for – hvad skete der i timerne op til? Hvordan har du det i kroppen, og hvad tænker du? Kan det tænkes, at du har påtaget dig andres følelser, og/eller at du er overstimuleret? Hvordan kan du beskytte dig selv i en lignende situation fremover? Skriv om det.

Hvis du har lyst til at skrive for at udforske dig selv og blive bedre til at tage vare på dig selv, kan jeg anbefale dig at prøve skriveterapi. Det kan gøre en stor forskel, når du er empatisk og sensitiv. Det vil øge din selvindsigt og livskvalitet. Jeg er skriveterapeut foruden at være psykoterapeut og afholder næste introaften i skriveterapi torsdag 29. august kl. 19-21. For mere info og tilmelding kan du skrive til Annette Aggerbeck: 41 62 42 32 / ann.agg@mail.dk. Læs mere om skriveterapi og introaften her

Du har også mulighed for at gå i terapi hos mig, hvis du har brug for at få det bedre med dit liv som empatisk og sensitiv. Skriv til ann.agg@mail.dk for at bestille tid eller få en uforpligtende gratis forsamtale på 15 minutter, hvor du kan vurdere, om jeg er den rette psykoterapeut for dig.

Hvis du vil læse mere om at være sensitiv, kan du læse min artikel i Magisterbladet Arbejdsgiverne vil have de robuste, men hvad så med de sensitive?

 



Tilbage

Vil du have min gratis e-bog?
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag e-bogen 10 gode råd til din dagbog

Husk at tjekke din spambakke, hvis ikke du får en bekræftelsesmail med det samme
Kontakt

Psykoterapeut Annette Aggerbeck  /  Hovedgaden 55 B, 2.sal  /  2970 Hørsholm /  Tlf. 4162 4232

 www.aggerbeck-terapi.dk   /  Mail: ann.agg@mail.dk