fbpx
Blog
Hvorfor har jeg det svært? Drop det spørgsmål


Hvorfor har jeg det sværtOm at stille de rigtige spørgsmål til dig selv

Når vi har det svært med os selv, begynder vi typisk at lede efter årsagen. Hvorfor har jeg det svært? spørger vi os selv igen og igen. Ofte kan det være svært at finde den præcise årsag. Og jo mere vi prøver at finde mulige grunde, jo mere graver vi os ned i et sort hul. Så spørgsmålet er ikke det rette, for det hjælper dig ikke. Der findes et spørgsmål, som er langt bedre at stille dig selv.

 

Hvorfor har jeg det svært? er som regel det første, vi spørger os selv om, når vi ikke er helt klar over, hvorfor vi har det, som vi har det. Vi tror, at løsningen, på at vi har det svært, skal findes i årsagen. At vi først kan ændre på, hvordan vi har det, når vi kender grunden, til at vi har det svært. Vi tror, at det at kende årsagen er forudsætningen for at kunne ændre vores sindstilstand. Men sådan hænger det ikke nødvendigvis sammen.

 

Derfor virker spørgsmålet ikke

Når du søger forklaringer på, hvorfor du har det svært, får du din hjerne til at fokusere på alt det i dit liv, som ikke fungerer. Den går i gang med at scanne hukommelsen for situationer, der kan have fremkaldt svære følelser. Hjernen henter derfor alt det frem, som du er utilfreds med. Ked af. Vred over. Frustreret over… osv. Og alligevel vil du ikke komme årsagen så meget nærmere i din søgen. Du vil derimod finde mange ting, der ikke er, som du synes, de burde være. Men den præcise årsag er det ikke sikkert, at du kommer så meget nærmere ved at ransage din hukommelse for ting, der kan have udløst de ubehagelige følelser. Højst sandsynligt vil du bruge masser af tid på at gruble dig i endnu dårligere humør. Så der kommer som regel ikke noget godt ud af at stille sig selv spørgsmålet Hvorfor har jeg det svært? Du plager bare dig selv.

Så hvad gør du, når du har det svært? Du stiller et andet og langt bedre spørgsmål. Nemlig spørgsmålet:

Hvordan får jeg det bedre?

Når du stiller dig selv det spørgsmål, så tvinger du hjernen over i andre og mere hensigtsmæssige tanke- og følelsesspor. Du kan sammenligne det at tænke på, hvordan du får det bedre, med en gammeldags LP, hvor du løfter pick-uppen op af rillen med de dystre toner og hen til en anden rille med mere livsglade toner. Når vi skifter rille (læs spørgsmål), aktiverer vi hjernen på en anden måde, ved at vi får den til at fokusere på noget rart, og det gør en stor forskel. Nu hjælper vi os selv til at få det mindre svært, og det er jo det, vi dybest set ønsker ved at gå på jagt efter årsager.

Forskning viser, at vi bliver gladere af at fokusere på de ting i vores liv, som vi er taknemmelige for – og det interessante er, at vi ikke kun bliver gladere, når vi har fundet noget, vi er taknemmelige for, men alene det at vi begynder at lede efter ting, vi er taknemmelige for, gør den store forskel og hjælper os væk fra at have det svært. Vi løfter således pick-uppen hen i en rille med livsglade toner.  Vi hjælper hjernen til ikke at sidde fast i en rille med dystre toner (læs tanker og følelser).

At droppe spørgsmålet Hvorfor har jeg det svært? og erstatte det med Hvordan får jeg det bedre? handler ikke om, at du skal flygte fra dine følelser, men om at du anerkender, at du har det, som du har det. At tingene er som, de er. MEN bliv ikke hængende i det. Hjælp dig selv videre ved at handle. Det kræver, at du beslutter dig for ikke at ville blive ved med at have det svært. Og her kan spørgsmålet om, hvordan du får det bedre som sagt gøre en stor forskel. Er det for vanskeligt at arbejde med på egen hånd, hjælper jeg dig meget gerne som din psykoterapeut til at komme gladere videre i dit liv. Du kan have oplevelser og følelser, du har brug for at få bearbejdet. Her støtter jeg dig skånsomt i at få dem bearbejdet og finde glæde igen.

Kontakt mig for at bestille en uforpligtende og gratis forsamtale på 15 minutter ved at sende en mail til ann.agg@mail.dk eller sms til 4162 4232.

Prøv også disse varianter af spørgsmålet:

  • Hvad får mig til at føle mig godt tilpas?
  • Hvad kan jeg tænke for at få en god følelse i kroppen? (fx: det skal nok gå alt sammen)
    Hvad giver mig en dejlig følelse i kroppen? (fx: et fodbad, en gåtur i skoven, massage)
    Hvad får mig til at smile? (fx: en sjov film, at være venlig over for fremmede)
  • Hvad er jeg taknemmelig for? (fx: solen skinner, jeg er rask, mine børn har det godt)

Svar gerne på spørgsmålene på skrift og gem det, du har skrevet. Så kan du gå tilbage og læse det. Det vil nemlig hjælpe dig til endnu mere glæde i dit liv at genlæse det, du har skrevet. Og det kan være med til at gøre dit syn på dit eget liv mere nuanceret. Det kan være rart at læse på en indre gråvejrsdag, at der er mange ting i dit liv, du får det godt af og er taknemmelig for.

Hvis du vil lære at bruge specielt designede skriveøvelser til at få det bedre, kan jeg anbefale dig at prøve skriveterapi, der er effektive skriveøvelser til at få det bedre. Det kræver ingen forudsætninger.

Læs mere om skriveterapi

Køb bogen om skriveterapi spækket med effektive øvelser, der gør dig glad og fyldt med overskud

Læs også artiklen Derfor bliver du gladere af at skrive dagbog i Alt for damerne



Tilbage

Vil du have min gratis e-bog?
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag e-bogen 10 gode råd til din dagbog

Husk at tjekke din spambakke, hvis ikke du får en bekræftelsesmail med det samme
Kontakt

Psykoterapeut Annette Aggerbeck  /  Hovedgaden 55 B, 2.sal  /  2970 Hørsholm /  Tlf. 4162 4232

 www.aggerbeck-terapi.dk   /  Mail: ann.agg@mail.dk