fbpx
Blog
Hvordan undgår jeg stress?


hvordan undgar jeg stressEr du allerede ved at blive stresset efter ferien?

Efter en dejlig lang og afslappende ferie vender vi ofte tilbage på arbejdet med fornyet energi. At starte på arbejde igen efter ferien kan sammenlignes med at starte med at dyrke sport. Når vi ikke er vant til at løbe og så pludselig løber fem kilometer, risikerer vi, at blive så udmattede og ømme næste dag, at vi helt mister lysten til at løbe. Det samme gælder med arbejdet. Læs med og få tips til, hvordan du bevarer overskud og glæde i din arbejdsdag.

Hvordan undgår jeg stress?

Når vi har holdt pause fra arbejdet i ferien, og så pludselig arbejder intenst i mange timer, risikerer vi at blive så udmattede, at vi helt mister lysten til at arbejde. Men det duer jo bare ikke. For vi er nødt til at arbejde, og derfor bliver vi ved. Vi overbelaster os selv. Her er nogle af mine tips til at forebygge stress:

 

1. Start langsomt op igen

Efter en ferie er det vigtigt at starte blidt og langsomt op igen. Du skal selvfølgelige passe dit arbejde, men tag hensyn til dig selv og læg ikke alle dine kræfter i arbejdet fra første dag. Arbejd lidt kortere dage, hvis du har mulighed for det, og læg ikke for mange krævende møder ind de første dage efter ferien. Især den første uge er efter ferien er det vigtigt, at du tager den lidt med ro.

For at undgå stress og bevare din arbejdsglæde kræver det, at du er bevidst om, hvordan du går til dit arbejde. Og at du passer på dig selv. Men ofte lægger vi ikke mærke til, at vi er ved at overbelaste os selv. Især ikke når det, vi arbejder med, også er noget, vi brænder for.

Så hvordan undgår jeg stress, når jeg ikke engang lægger mærke til, at jeg er ved at overbelaste mig selv?

 

2. Skriv om dig selv

Du kan hjælpe dig selv med at forebygge stress ved at være mere bevidst om dig selv. Jeg vil opfordre dig til at begynde at observere dig selv, efter at du igen er startet på job efter ferien. Det kan du gøre ved at skrive. Skriv både om dit arbejde og dit privatliv, da begge dele hænger sammen med stress.

Prøv at skrive om følgende på en bestemt ugedag hver uge:

  • Hvad er der sket i den forløbne uge?
  • Hvad har jeg haft af små og store udfordringer? Hvad har været svært?
  • Hvordan har jeg tacklet disse udfordringer?
  • Hvordan vil jeg forsøge at tackle dem fremover?
  • Hvad kan jeg selv gøre for at sikre mig arbejdsglæde og pauser den næste uge?

 

Jeg kan anbefale dig at bruge skriveterapi, hvis du vil forebygge stress og øge din arbejdsglæde. Alene det at skrive om dine tanker og følelser får dit nervesystem i ro. Der findes skriveøvelser designet til særlige formål, alt efter hvad du ønsker at arbejde med hos dig selv. Kom og få en introduktion til skriveterapi torsdag 29. august 2019, hvor du også får info om, hvorfor det kan gøre en stor forskel at skrive, og hvordan du får størst udbytte. Desuden får du smagsprøver på effektive skriveøvelser.

Stadig få ledige pladser. Skriv til psykoterapeut og skriveterapeut Annette Aggerbeck for mere info og tilmelding: mail til ann.agg@mail.dk eller sms til 4162 4232.

Læs mere om skriveterapi og introaften

Køb bogen ‘Skriveterapi – din guide til personlig vækst’ via forfatteren Annette Aggerbeck. 270 kr. inkl. forsendelse. Bestil bogen

Læs også en af anmeldelserne af bogen om skriveterapi på denne blog

Workshop for dig med stress. Læs mere her: Dagbog for stressramte

 



Tilbage

Vil du have min gratis e-bog?
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag e-bogen 10 gode råd til din dagbog

Husk at tjekke din spambakke, hvis ikke du får en bekræftelsesmail med det samme
Kontakt

Psykoterapeut Annette Aggerbeck  /  Hovedgaden 55 B, 2.sal  /  2970 Hørsholm /  Tlf. 4162 4232

 www.aggerbeck-terapi.dk   /  Mail: ann.agg@mail.dk