Blog
Hverdagen kan også være sjov


Snart ender påskeferien, og så er det hverdag igen. Så er det slut med at sove længe, hygge dig, have det sjovt og bare gøre, hvad du har lyst til. Arbejdet og alle pligterne kalder. Men hvem siger egentlig, at hverdagen ikke kan være mindst lige så dejlig som dine ferier? Hvis du synes, at dit hverdagsliv mangler skæg og ballade, er der masser af ting, du kan finde på for at få en sjovere hverdag. Det kræver kun, at du beslutter dig for det, for de fleste af os prioriterer nemlig ikke sjov og ballade i hverdagen. Der er altid noget, der er vigtigere, og som lige skal ordnes først. Vi har svært ved bare at give los og have det sjovt bare for at have det sjovt uden andet formål – vi er nødt til at yde, før vi kan nyde. Det har mange af os lært helt fra barnsben, hvor vi for eksempel skulle lave lektier og rydde op på vores værelser, før vi fik lov til at  pjatte med vennerne. Som voksne er det som om vi har glemt, hvordan vi selv skaber skæg og ballade. Bare tænk på, hvor ofte du kom til at grine, da du var barn. Hvor ofte griner du i dag? Vores liv bliver mere alvorligt med alderen, efterhånden som vi får mere ansvar og flere pligter. Og jo mere pligtopfyldende vi er, desto sværere kan det være at slippe sig løs i skæg og ballade. Det samme gælder, når vi stiller meget høje krav til os selv om, at alt skal være perfekt. At slå en høj skoggerlatter op kan således nærmest være en pinlig oplevelse – især hvis man også har lært, at man ikke må fylde for meget, fordi ens forældre ikke orkede, at man var larmende og farverig og derfor bad en om at holde op med at skabe sig, når man pjattede og fjollede. Så mange af os har lært at være mere optagede af, hvad andre måtte tænke, hvis vi er fjollede. Vi vil nødigt være pinlige. Det er også derfor, at mange først har det sjovt, når de har drukket alkohol. Livsvigtigt at have det sjovt Der er mange gode grunde til at begynde at prioritere en morsommere hverdag. Det går ikke ud over dit arbejde. Rent faktisk bliver du gladere for dit arbejde, når du fokuserer på at have det sjovt, og det får dig til at præstere bedre. Vi bliver mere optimistiske og fungerer i det hele taget bedre. Du vil også få et tættere bånd til dem, du omgås, hvis du finder på skæg og ballade, for hvem elsker ikke at få et godt grin? At have det sjovt er desuden godt for dit helbred. Når vi har det sjovt, producerer hjernen lykkestoffet dopamin, der blandt andet  forebygger og behandler stress og depression. Vi får styrket vores immunforsvar, og gad vide om vi endda lever længere, når vi tillader os selv at have det sjovt ofte?! Du behøver dog ikke lave fuldstændig om på dit liv for at få en morsommere hverdag. Bare det at gøre noget anderledes end du plejer eller gøre noget i omvendt rækkefølge, kan ofte være nok. Spis al din mad med pinde den næste uge eller spis forretten efter hovedretten, når du har gæster. Eller vælg en ny vej til jobbet hver dag i en periode. Foreslå dine kolleger at bytte overtøj hver dag den næste uge, uanset om tøjet passer jer. Gå med dine børn i svømmehallen og spring fra vipperne (ikke i bikini). Løb underligt på din næste løbetur. Besøg et gospel kor for en prøvetime… Brug din fantasi og nysgerrighed. Og overvej allerede nu, før ferien slutter: Hvad er det mindste, jeg kan gøre i hverdagen for at få det lidt sjovt? Forslag til mere skæg og ballade:
  • Når du er sammen med andre, så prøv at stille anderledes spørgsmål, end du plejer. Spørg for eksempel dine kolleger eller venner om, hvad det sjoveste er, de har lavet i sidste uge.
  • Lav en liste over ting, du syntes, var sjove som barn. Prøv nogle af dem af. Har du selv børn, så lad dig inspirere af dem. Børn ved nemlig, hvordan man har det sjovt.
  • Hvis du har svært ved at prioritere skæg og ballade, men er god til at følge to-do-lister, så skriv aftaler med dig selv om sjove ting på din liste.
  • Få ideer til morsomme oplevelser ved at tænke over, hvornår du sidst har haft det sjovt. Hvad gjorde du, hvad sagde du, hvem var du sammen med? Skriv det gerne i din dagbog, hvis du fører dagbog. Her kan du også skrive om, hvad der får dig til at grine. Skriv også gerne hver aften om, hvad der var sjovt i løbet af dagen.
Jeg håber, at du må få en sjov uge, hvor du selv skaber en masse skæg og ballade!


Tilbage

Vil du have min gratis e-bog?
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag e-bogen 10 gode råd til din dagbog

Kontakt

Psykoterapeut Annette Aggerbeck  /  Hovedgaden 55 B, 2.sal  /  2970 Hørsholm /  Tlf. 4162 4232

 www.aggerbeck-terapi.dk   /  Mail: ann.agg@mail.dk