fbpx
Blog
Giv slip på irritation i ferien


irritation i ferienOm at få styr på irritation i ferien! Prøv en effektiv øvelse

I en travl hverdag kan alene tanken om ferie være vidunderlig. Og når den tiltrængte ferie så endelig kommer, møder vi den ofte med manglende overskud. Det kan gå ud over humøret i ferien. Når vi er trætte og føler os brugte, kommer vi lettere til at irritere os over alt muligt, som vi ellers ikke ville lade os gå på af. Men ofte er vi ikke klar over, at det er sådan det hænger sammen. Så snart vi mærker irritation i ferien, reagerer vi på automatpilot ved at lade den komme til udtryk. Det gør kun humøret værre, og vi risikerer at komme ind i en ond spiral, hvor vi udelukkende lægger mærke til alt det, der kan vække irritation i ferien. Det betyder også, at vi bliver knap så behagelige at være sammen med for dem, vi holder ferie med.

 

Mange irritationsmomenter

Der er som regel altid noget, der kan give anledning til irritation i ferien. Vi brokker os måske højlydt over at sidde i bilkø på en af de store udrejsedage i sommerferien. Hvis ikke flyet er aflyst, så hidser vi os måske op over et lille barn, der konstant græder på flyrejsen. Hotelværelset klager vi over, fordi det har vindue ud til en baggård. På restauranten kommer vi op at køre over en tjener, der har misforstået os og har serveret noget andet end det, vi har bestilt. Vi irriterer os over, at det begynder at regne i det øjeblik, vi er på vej ud for at gå tur fra det sommerhus, vi har lejet. Eller at en ekspedient er uforskammet på vores storbyferie… Hvad vækker din irritation?

 

Du kan give udtryk for din utilfredshed, holde på din ret, brokke dig, surmule og skælde ud…Eller du kan vælge noget helt andet og langt mere behageligt for dig selv – og dem du holder ferie med.

 

Du kan vælge at give slip på irritation i din ferie!

 

At give slip er at beslutte sig for ikke at lade sig gå på af de små og store udfordringer, du møder undervejs på din ferie. Beslut dig for, at fred er vigtigere end konflikter. At behagelige følelser er at foretrække frem for ubehagelige følelser. At give slip kræver, at du beslutter dig for det. Du kan vælge at fokusere på noget andet end irritation i din ferie. Fokuser i stedet på, at det er dejligt at have fri, opleve noget andet og kunne slappe af. Lad tingene ske og koncentrer dig i stedet om alt det, der er dejligt, smukt og rart på din ferie.

 

Hvis du har svært ved at slippe irritation, så prøv denne øvelse:

  • Skriv om alt det, du irriterer dig over på et stykke papir, og smid så papiret væk.
  • Skriv bagefter om 5 ting, du virkelig nyder på din ferie. Skriv gerne så detaljeret om dem, at du kan mærke glæden ved de nævnte ting, mens du skriver.

 

Kunne du i det hele taget tænke dig at lære at bruge skriveøvelser for at få mere overskud og glæde – både i ferien og i din hverdag – så kom til introaften til skriveterapi 29.august 2019.

Læs mere og tilmeld dig her (scrol lidt ned på siden)

 

Har du brug for hjælp til at gøre noget ved dårligt humør, så kontakt mig for at bestille en gratis og uforpligtende telefonsamtale. I løbet af de 15 minutter, samtalen varer, kan du høre, hvad jeg tilbyder, og selv afgøre hvad rette hjælp er for dig.

For bestilling af samtale:

Send en sms til coach og psykoterapeut Annette Aggerbeck på tlf. 4162 4232.

Eller skriv til Annette Aggerbeck på email: ann.agg@mail.dk



Tilbage

Vil du have min gratis e-bog?
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag e-bogen 10 gode råd til din dagbog

Husk at tjekke din spambakke, hvis ikke du får en bekræftelsesmail med det samme
Kontakt

Psykoterapeut Annette Aggerbeck  /  Hovedgaden 55 B, 2.sal  /  2970 Hørsholm /  Tlf. 4162 4232

 www.aggerbeck-terapi.dk   /  Mail: ann.agg@mail.dk