fbpx
Blog
Dårligt humør går over igen!


darligt humør.comNår dårligt humør får dig til at se sort

Når du er i dårligt humør, kan du nemt komme til at tro, at dit liv er langt værre, end det er. Du har mindre overblik, og det hele virker tungt. Dine udfordringer bliver til uløselige problemer, der overvælder dig. Du har lettere ved at misforstå andre og opfatte deres bemærkninger som sårende. Den mindste kritik slår dig helt ud…

Når du er i godt humør, ser livet lyst ud. Du tager ikke tingene så tungt, og du oplever, at det er muligt at løse dine problemer. Kommunikationen i dine relationer fungerer ubesværet. Du har lettere ved at trække på skuldrene, når du bliver kritiseret. Vores humør svinger.

Vi er sjældent opmærksom på skift i sindsstemninger

Mange af os lægger ikke mærke til, at vi er blevet i dårligt humør. Måske starter dagen ud med, at vi glæder vi os over vores partner, den nye bil og vores alsidige job. Vi kører på arbejde  optimistiske i forhold til vores fremtid. Men hvis vi er kommet i dårligt humør ud på eftermiddagen, tænker vi måske, at vores partner er irriterende, bilen er den forkerte, og at arbejdet er for hårdt. Det pudsige er, at intet har ændret sig. Vi har stadig de samme livsomstændigheder – vi er gift med den samme, har den samme bil, har det samme arbejde, de samme muligheder osv. I stedet for at føle, at vores liv er helt forkert og mislykket, ville det hjælpe at se på, at humøret har skylden.

Hvis vi lægger mærke til vores humørskift, så vil vi også lettere kunne se, at tilværelsen næsten aldrig er så slem, som vi tror, når vi er nede i kulkælderen. Så næste gang, du er negativ omkring dig selv og dit liv, så stop op og læg mærke til, om det skyldes dit humør. Sig til dig selv: “Jeg er i dårligt humør. Det er derfor, jeg er så negativ.”

Dårligt humør kommer og går

Det er en uundgåelig del af det at være menneske, at vores humør svinger. Når humøret er sort, så undgå at bebrejde dig selv eller tvinge dig selv til at være i godt humør. Tillad dig i stedet at mærke, at du er i dårligt humør, og fokuser så på, hvad du selv kan gøre for at være god mod dig selv. Ved at acceptere dit dårlige humør og samtidig fokusere på at være god ved dig selv, vil dit humør ændre sig hurtigere. Måske er det nok at sige til dig selv, at det er okay at være i dårligt humør, og at det går over igen.

Hvis dit dårlige humør og negative tanker ikke går over af sig selv igen, kan du hjælpe dig selv ved at gå i terapi for at få arbejdet med dine tanker og følelser på et dybere plan.

Du er velkommen til at bestille tid til en uforpligtende gratis samtale, hvor du kan se, om jeg er den rette terapeut for dig. Bestil 15 minutters telefonsamtale med psykoterapeut Annette Aggerbeck (MPF) ved at sende en sms til 4162 4232 eller en mail til psykoterapeut Annette Aggerbeck

Vil du læse mere om dårligt humør, så læs artiklen 3 genveje til godt humør, som jeg har skrevet til ugebladet SØNDAG. Her får du blandt andet en effektiv dagbogsøvelse.



Tilbage

Vil du have min gratis e-bog?
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag e-bogen 10 gode råd til din dagbog

Husk at tjekke din spambakke, hvis ikke du får en bekræftelsesmail med det samme
Kontakt

Psykoterapeut Annette Aggerbeck  /  Hovedgaden 55 B, 2.sal  /  2970 Hørsholm /  Tlf. 4162 4232

 www.aggerbeck-terapi.dk   /  Mail: ann.agg@mail.dk