fbpx
Blog
Er du udmattet og empatisk overbelastet?


Jeg orker ikke at tage mig mere af andre!

empatisk overbelastet

Arbejder du i omsorgsfag som eksempelvis sygeplejerske, social- og sundhedsarbejder, pædagog, psykolog, psykoterapeut… så er du måske nået til et punkt, hvor du er konstant træt og uoplagt.

Når man er empatisk overbelastet er det helt normalt at være træt og udmattet det meste af tiden. Man kan også have humørsvingninger, og føle at ens nerver er tyndslidte.

Mange mennesker i omsorgsfag er dygtige til at se, høre og lytte til andre. De har en veludviklet sensibilitet og indfølingsevne, der gør, at de kan læse andres følelser og behov.

Selvom empati er afgørende for, at vi fungerer godt socialt set, kan empati være skidt for os, når vi ikke er i stand til også at beskytte os selv. Vi beskytter ikke os selv, når vi træder over i andres sko og glemmer træde tilbage i egne sko igen. Når vi bliver i andres sko, overtager vi deres følelser, og så lider vi sammen med dem. Og det kommer der ikke noget godt ud af, hverken for dem eller for os. Dels tærer det på os, at vi føler så stærkt med andre. Vi risikerer at blive empatisk overbelastede og udbrændte. Dels bliver det sværere for os at hjælpe andre, når vi drukner i deres følelser, fordi vi får svært ved at se konstruktivt på deres problemer og ikke kan sætte dem i perspektiv.

Typisk bruger man som ‘overempatisk’ i omsorgsfag ikke kun sin indfølingsevne i arbejdssammenhæng, men også privat. Man er ofte den, som familie og venner ved, at de kan ringe til, når livet er svært. Man har således ikke et sted, hvor man kan lade op, fordi man altid står til rådighed for andre.

Modgiften til at være empatisk overbelastet

Når man ikke er i stand til at træde tilbage i egne sko, hænger det sammen med, at man går mere op i, hvordan andre har det, end hvordan man selv har det. Ofte er man heller ikke god til at vise sig selv empati. Sådan var det fx for Hanne, der arbejder som sygeplejerske, og som kom i terapi hos mig. Hun var altid omsorgsfuld og forstående over for de syge, hun tog sig af, men når hun glemte noget eller kom for sent til en aftale, var hun fuld af selvkritik. “Din idiot! De er afhængige af dig. Hvordan kunne du gøre det?!” kunne hun finde på at sige til sig selv. Da jeg spurgte hende, om hun ville sige sådan til dem, hun tog sig af, var hendes prompte svar: “Nej, selvfølgelig ikke!” Hanne kunne godt behandle andre med stor medfølelse, men ikke sig selv.

Har du det som Hanne, kan du hjælpe dig selv til ikke at blive empatisk overbelastet ved at vise dig selv empati. Det er en måde at oplade dine batterier følelsesmæssigt. Du er nødt til at passe på dig selv for at kunne passe på andre i det lange løb.

Når du kan se på dig selv med medfølelse, omsorg og venlighed, brænder du ikke så let ud. Så er det lettere at føle andres lidelse uden at blive overvældet og drukne i deres følelser.

Så øv dig i ikke at blive stående i andres andres sko, men husk at træde tilbage, når du har skabt dig en idé om, hvordan det måtte være at være dem. Overtag ikke andres følelser. Skulle du alligevel tage dig selv i at lide sammen med dem, du lever dig ind i, så vær blid mod dig selv. Skæld ikke dig selv ud. Husk at det kan tage tid at ændre mange års vaner.

Dyrk din empati for dig selv

Her er nogle forslag til, hvad du kan gøre for at øve dig i at mere opmærksom på dig selv og dit eget velbefindende:

  • fortæl venner og familie om, hvordan du har det, så det ikke kun er dig, der lytter til andres lidelse
  • få massage
  • tag en lille lur midt på dagen, fx i din frokostpause
  • se sjove film og videoer på nettet
  • lyt til beroligende musik
  • gå en tur i smuk natur

Læg mærke til, hvad du siger til dig selv i løbet af dagen. Får du øje på selvkritik, så tænk på, hvad du ville sige til dem, du tager dig af. Sig det samme til dig selv.

Jeg vil gerne hjælpe dig, hvis du er empatisk overbelastet, og har svært ved at få taget dig godt af dig selv. Som noget særligt tilbyder jeg også forløb, hvor du laver skriveøvelser, som jeg laver specielt til dine problemstillinger. Ved at skrive i kombination med samtaleterapi, får du hurtigere dit overskud og din glæde tilbage.

Bestil tid online

Du har fortjent at få lige så meget positiv opmærksomhed, som du giver andre!

De kærligste tanker

Annette Aggerbeck

 

Værsgo' at dele


Tilbage

Vil du have min gratis e-bog?
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag e-bogen 10 gode råd til din dagbog

Husk at tjekke din spambakke, hvis ikke du får en bekræftelsesmail med det samme
Book tid online