fbpx
Blog
“Jeg har det dårligt, hvis ikke jeg gør andre tilfreds”


kvinde gør andre tilfreds

Hvorfor er det så vigtigt, at du gør andre tilfreds?

Gør du alt, hvad du kan for at behage andre? Og når andre så ikke er tilfredse med dig, får du det dårligt. Hver gang nogen er vrede eller kede af det, tænker du over, hvad du kan have gjort eller sagt, der kan være årsag til, at de føler sådan.

Måske er det din skyld, de er vrede eller kede af det, og så må du gøre noget for at gøre dem glade igen. Du har det ikke godt, før du har gjort alt, hvad du kan. Måske har du en partner, der engang imellem virker sur og mut, og så gør du dig umage, for at din partner skal være glad igen. Eller måske siger du nej til dine børn, når der er noget, du ikke synes, er godt for dem. De bliver vrede, og du skynder dig at gøre dem glade igen.

Har du tænkt over, hvorfor du får det dårligt, hvis ikke du gør andre tilfreds?

Er det for deres skyld, at du gør andre tilfreds? Eller er det i virkeligheden for din egen skyld?

Måske bilder du dig ind, at du ikke ønsker, at andre skal blive sårede, skuffede eller kede af det, men i virkeligheden er det dig, der ikke ønsker, at andre skal tænke dårligt om dig, hvis ikke du gør andre tilfreds. Så det handler faktisk ikke om dem, men om dig. Du forsøger at gøre dem tilpas for din egen skyld. Du er mere optaget af dig selv end dem, du forsøger at gøre tilpas. Så måske er du ikke så uselvisk, som du bilder dig ind, når det kommer til stykket. Mere eller mindre bevidst er du overbevist om, at andre skal kunne lide dig, for at du kan lide dig selv. Eller sagt på en anden måde: Du higer efter andres anerkendelse, så du kan føle dig af værdi. Det handler om dit selvværd.

 

Andres reaktioner og følelser er ikke dit ansvar

Hvis du ikke er i stand til at give andre, hvad de ønsker, og de bliver ulykkelige, er det ikke din fejl. Lad andre have deres følelser, forsøg ikke at ændre dem. Fokuser i stedet på, hvordan du kan lære at rumme, at andre er vrede, sure eller kede af det, uden straks at tro at det er dit ansvar at ændre deres følelser. Næste gang din partner virker sur og mut, så læg mærke til din trang til at gøre ham/hende tilfreds. Stop op og træk vejret dybt et par gange, mens du tillader dig selv at have det, som du har det. Spørg så evt. din partner, om der er noget galt, og hvis din partner svarer, at det er der ikke, så tag hans ord for pålydende. Sig til dig selv, at han gerne må have sine følelser, og at det ikke er dit ansvar at gøre ham glad. Fokuser så på noget andet.

Det kan ofte være hjælpsomt at finde nogle støttende sætninger, du kan sige til dig selv, og skrive dem ned, før du står i en situation, der kræver, at du gør noget andet, end du plejer. Det kan fx være sætninger som: “Det er ikke mit ansvar at gøre andre glade”. Nu da du ved, at du gør andre tilpas, fordi de ikke må tænke dårligt om dig, men skal kunne lide dig, så øv dig i at tænke anerkendende tanker om dig selv. Giv dig selv den anerkendelse, du længes efter hos andre, så du kan holde op med at bruge så meget energi på at ville gøre alle tilfreds. Arbejd med din selvkærlighed.

Er det for svært på egen hånd, hjælper jeg dig gerne. Du kan nemt bestille tid online, hvis du ønsker terapi. Jeg kører særlige terapiforløb, hvor du lige nu får en startpakke for kun 650 kr. Startpakken indeholder en times samtaleterapi, hvor vi kortlægger dine særlige udfordringer og sammen finder det mål, du ønsker at arbejde dig henimod. Du får også bogen “Skriveterapi – din guide til personlig vækst” (værdi 270 kr.) og en skræddersyet skriveøvelse med hjem. Som psykoterapeut og specialist i skriveterapi tilbyder jeg terapeutiske samtaler i kombination med skriveøvelser, fordi det accelerer din proces med at lære at fokusere på dig selv med selvkærlighed og respekt. Du kommer hurtigere i mål ved at skrive derhjemme og gå i terapi. Med startpakken er du godt i gang!

 

Læs mere om startpakken

Skriv til Annette Aggerbeck for at bestille tid

 

Kærlig hilsen

Annette Aggerbeck

Værsgo' at dele


Tilbage

Vil du have min gratis e-bog?
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag e-bogen 10 gode råd til din dagbog

Husk at tjekke din spambakke, hvis ikke du får en bekræftelsesmail med det samme
Book tid online