fbpx
Blog
Er du igen gået langt over dine grænser?


dine grænser

Respekter dine grænser! Lær at passe på dig selv

Du ved udmærket godt, at du har et problem med at ville gøre alle andre tilfredse, for at de skal synes godt om dig. Og du kender omkostningerne, når du overgør ting og ikke har energien til det. Du bliver udmattet og i dårligt humør. Alligevel går du af og til langt over dine grænser. Problemet er, at du opdager det for sent.

Når du opdager, at du igen er gået langt over dine grænser, hvad sker der så? Du bliver vred på dig selv. Skælder dig selv ud. Skammer dig over det. Du burde vide bedre, for du har jo prøvet det før, og det er skidt for dig.

Problemet er, at du for sent opdager, at du igen er faldet i pleaser-fælden.

Som regel siger du ja til andre uden at tænke dig om. Nærmest per automatik. Du går til kedelige parmiddage som single eller tager med på besøg hver uge hos din kærestes familie, som du ikke bryder dig om. Du går på kunstmuseer, der ikke siger dig noget som helst. Ser film, der gør dig ubehageligt til mode….fortsæt selv listen. På et tidspunkt har du gjort så mange ting, du ikke har lyst til for at glæde andre, at det hele bliver for meget for dig.

Når du gør ting, du dybest set ikke har lyst til, kan det fx skyldes:

  • Du gør det, fordi du ikke aner, hvad du vil, når du står i situationen. Du har din opmærksomhed rettet udad i stedet for indad. Så ofte når du ikke engang at mærke, om det er noget for dig.
  • Du gør det, fordi du ved, at det betyder noget for dem, du siger ja til.
  • Du gør det, fordi du ønsker, at de skal synes godt om dig.

Der er ikke noget galt i at gøre ting, som kan glæde andre, selvom det ikke står på ens ønskeliste – engang imellem. MEN når du helt glemmer dig selv og kun gør ting, som andre synes om, dag ind og dag ud, hvad sker der så?

Du bliver i dårligt humør, frustreret, irritabel og vred. Måske begynder du at kritisere den film, du og kæresten ser, så det ødelægger hans glæde ved filmen. Eller du vil pludselig hjem, efter kun at have set én etage af den kunstudstilling, din bror havde glædet sig til at se. Du kommer med ondskabsfulde stikpiller og provokerende bemærkninger. Du bliver med andre ord ikke så rar at være sammen med.

Når du på et tidspunkt opdager, at du er gået langt over dine grænser, er det afgørende, hvordan du håndterer det. Men det er langt fra altid, at vi er støttende over for os selv, når vi får øje på et mønster, vi ikke ønsker.

Måske kan du genkende dig selv i en af disse beskrivelser:

  1. Du bebrejder dig selv, at du nu har gjort det igen. Du skammer dig. Skælder dig selv ud.
  2. Du bliver vred på dig selv, men kan ikke rumme følelsen, så du vender vreden udad. Du skælder andre ud. Overlader dem ansvaret for, at du ikke går over dine grænser.
  3. Du siger til dig selv: “Nå, nu er du her igen. Nu er du igen ved at tage mere hensyn til andre end dig selv. Det er okay, for det er mit gamle mønster, og det er svært for mig at bryde. Men jeg kan bryde det.” Og så siger du til dig selv: “Hvad kan jeg gøre for at stoppe det?” Måske siger du ikke de nøjagtige ord, men pointen er, at du taler støttende til dig selv. Accepterer at det er svært for dig at lade være med at please andre – uden at gøre dig selv forkert.

Hvad vælger du?

Jeg håber meget, at du er i stand til at vælge den sidste løsning. Det er svært nok at nedprioritere sig selv. Det bliver en dobbelt kamp, hvis du også bebrejder dig selv og ikke kan se på dig selv med kærlige øjne, når du gentager et gammel pleaser-mønster.

Typisk opdager vi først, at vi er gået langt over vores grænser, når vi er stressede, udmattede, i dårligt humør, irritable eller generelt utilfredse. Som pleaser kan det være svært at mærke sig selv, når man er sammen med andre, fordi ens fokus er vendt udad. Start derfor på at få tid for dig selv og øv dig i at vende fokus indad. Så får du mulighed for at mærke, hvad du selv har behov for.

Måske kan det også hjælpe dig at tænke på, at du langt fra er alene om at ville gøre andre tilpas på bekostning af dig selv. Og at det er helt almindeligt at falde i igen og igen, indtil det er blevet mere naturligt for dig at prioritere dig selv. Du er nødt til at passe på dig selv for at trives med dit liv. Det betyder ikke, at du aldrig skal gøre noget, du ikke har lyst til. Det handler om at finde en god balance. Du kan sagtens vælge at sige ja til noget, selvom du ikke har lyst. Forskellen er, at du er bevidst om det. At du ved, hvorfor du gør det. At du gør det af kærlighed og ikke for at andre skal kunne lide dig eller for at undgå konflikter. Og at du så også husker at gøre det, der er vigtigt for dig.

Jeg ønsker dig alt det bedste! Du fortjener det.

Kærligst psykoterapeut Annette Aggerbeck

 

 

Værsgo' at dele


Tilbage

Vil du have min gratis e-bog?
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag e-bogen 10 gode råd til din dagbog

Husk at tjekke din spambakke, hvis ikke du får en bekræftelsesmail med det samme
Book tid online