fbpx
Blog
Derfor kan du føle dig ensom som pleaser i denne tid


ensom

Sådan kan du hjælpe dig selv, hvis du føler dig ensom under coronakrisen

Hvis man er vant til tage sig af alle andre end sig selv, kan det være ekstra svært at bo alene under coronakrisen. Som pleaser kan man kæmpe med en ensomhed, som i mange år har fulgt en, men som nu blusser kraftigt op, når man er afsondret fra andre.

Hvorfor kan man være ensom som pleaser?

Som pleaser har man sit fokus rettet udad mod omverden. Man går op i, hvad andre tænker om en. Man kan derfor være bange for, hvad andre vil tænke om en, hvis man deler sine inderste tanker og følelser. Derfor er man ofte ikke helt ærlig om sig selv over for andre. Når man ikke inviterer andre indenfor, så de kan lære en at kende på godt og ondt, kan man føle sig ensom. Pleasere tiltrækker desuden ofte mennesker, der udnytter deres manglende fokus på egne behov og behandler dem respektløst. Det kan også føre til en følelse af ensomhed.

Når samfundet så lukker ned på grund af coronavirus, og man ikke kan fortsætte med at have travlt med at tage sig lige så meget af andre, som man plejer, vælter ensomheden ind over en som en tsunami. For ikke at drukne i ensomheden bruger man forskellige strategier, mere eller mindre bevidst. Måske bruger man det meste af sin tid i isolation på at ringe og skrive med andre om deres problemer, bekymringer osv. i forbindelse med corona. Eller man drikker mere alkohol, spiser mere eller arbejder mere, end man plejer. Der kan være mange måder at flygte fra en ensomhedsfølelse på.

Tør du stå ved, at du er ensom?

De følelser, vi ikke vil være ved, har det med at banke på døren oftere og hårdere, indtil vi åbner døren og lukker dem ind. Så når du mærker et stik af ensomhed, så stop op. Konstater, at du føler dig ensom og sig til dig selv, at det er okay. Det hjælper os at turde være med det, der er, i stedet for at flygte. Det hjælper os også at være støttende over for os selv i stedet for at tale grimt til os selv.

Nu hvor du er tvunget til at være alene, har du chancen for at deale med din ensomhed i stedet for at flygte fra den.

Som psykoterapeut og specialist i skriveterapi kan jeg anbefale, at du skriver om, at du føler dig ensom. Hvad tænker og føler du omkring din ensomhed? Hvad handler den om? Det at skrive om vores tanker og følelser er sundt for vores helbred. Det kan føles som en stor byrde, der fjernes fra vores skuldre, fordi du ikke længere behøver at gå med det for dig selv. Prøv det. Det hjælper at sætte ord på dine følelser – og det gælder uanset om det er papiret, eller en person der tager imod dine ord. At betro dig til papir er et godt sted at starte, for her kan du være helt ærlig om, hvordan du har det.

Spørg dig selv: Hvad har jeg brug for, når jeg føler mig ensom?

Det kan være svært at svare på, når du er meget orienteret mod omverdenen og altid går op i, at andre har det godt. Selvom du ikke kan svare, er det en god øvelse at gentage spørgsmålet nogle gange hver dag for at tvinge dit fokus indad.

Det er vigtigt at du øver dig i at sætte ord på, hvordan du har det også over for andre, hvis du vil hjælpe dig selv til at føle dig mindre ensom. Ring til en, du føler dig tryg ved, og som du ved vil lytte til dig. Fortæl om din ensomhed. Du skal ikke gøre det for at få medlidenhed, men alene for at øve dig i at have fokus indad og sætte ord på dine følelser. Taler du med den rette, vil vedkommende lytte og vise dig forståelse. Måske kender den, du taler med, selv til at føle sig ensom. Hvis du ikke er vant til at tale om dig selv, men oftest er den, der lytter, kan det være en god, men også meget udfordrende øvelse. Det kræver, at du vender fokus indad i løbet af samtalen og tør fylde rummet mellem jer med dine ærlige tanker og følelser.

Savner du en at dele tanker og følelser med omkring din ensomhed, vil jeg gerne være den, der lytter og hjælper dig med at finde vej. Sammen afdækker vi hvad du har brug for, og hvordan du konkret kan hjælpe dig selv.

Du kan nemt selv bestille tid hos mig til telefonkonsultation online

Jeg håber, at du må komme godt igennem denne tid og får glæde af at skrive!

Kærligst Annette Aggerbeck

Værsgo' at dele


Tilbage

Vil du have min gratis e-bog?
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag e-bogen 10 gode råd til din dagbog

Husk at tjekke din spambakke, hvis ikke du får en bekræftelsesmail med det samme
Book tid online