fbpx
Blog
Kan du heller ikke holde op med at være bekymret?


bekymret kvinde

At være bekymret hjælper dig ikke!

Det er alment menneskeligt at bekymre sig. Men mange bekymringer dræner os og begrænser vores livsudfoldelse. Dybest set er bekymringer en flugt fra ubehagelige følelser. Læs om hvorfor og få bud på, hvordan du kan bekymre dig mindre.

Vi kan bekymre os om vores helbred, vores økonomi, præstationer på arbejdet, vores børns trivsel, de ældre familiemedlemmer, ensomhed, forholdet til vores partner og venner, miljøet…

Går man et lag dybere, hænger vores bekymringer ofte sammen med en følelse af utilstrækkelighed. Vi er usikre på, om vi kan leve op til reelle eller indbildte krav. Er jeg god nok? Er jeg elsket? Er der en mening med mit liv? Er jeg tryg? er ofte de store spørgsmål, der løber som en strøm under alle bekymringerne.

Bekymringer er et værn mod følelser

Groft sagt er det en flugt fra ubehagelige følelser, når vi har en heftig hjerneaktivitet med “hvad nu hvis”- scenarier. Vores hjerne bruger en masse energi på tanker om trusler og farer. Vi tror, at vi kan undgå  truende situationer eller få kontrol over dem ved at bekymre os. Ved at bekymre os bliver vi ikke overrumplet af kaotiske situationer, men er på forkant. Vores tankevirksomhed bliver således en beskyttelse mod ubehagelige følelser, som vi eventuelt kunne havne i. Det kan fx være følelser som skam, hvis vi ikke gør vores chef tilfreds med vores arbejdsindsats. Eller skyld over at vi ikke gør vores bedste for at passe på vores gamle far. Eller sorg, hvis vores partner kommer ud for en trafikulykke.

Vore bekymringer udløses af de problemer og katastrofer, vi forestiller os kan ske, fordi vi er bange for ikke at kunne håndtere dem følelsesmæssigt, hvis og når de indtræffer. Problemet er at vores indre kamp med at få kontrol over følelserne paradoksalt nok gør, at vores følelser i stedet får kontrol over os.

Hvis du ikke kan holde op med at bekymre dig, skal der noget andet til end at forsøge at undgå ubehagelige følelser.

En vej er at begynde at turde mærke dine følelser i hverdagen og dvæle lidt ved dem uden straks at ville flygte. Det kræver, at du er bevidst om, hvornår du er meget oppe i dit hoved i stedet for at mærke hele dig. Så stop op, sæt dig et øjeblik og mærk hele din krop. Det er en farbar vej at øve dig i at være med de følelser, der dukker op, fordi det vil give dig en tro på, at du vil klare dig følelsesmæssigt, også hvis livet skulle blive meget udfordrende.

Måske har du erfaring for, at du har klaret dig igennem følelsesmæssigt, selvom det, du frygtede i dine bekymringer, indtraf. Læn dig op ad den erfaring og stol på, at du vil komme godt igennem. Skriv evt. om, hvordan du har tacklet og er kommet igennem de ting, du frygtede, ville ske.

Jeg ønsker dig alt det bedste – du har fortjent et liv uden for mange bekymringer.

Kærligst psykoterapeut Annette Aggerbeck

 

Værsgo' at dele


Tilbage

Vil du have min gratis e-bog?
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag e-bogen 10 gode råd til din dagbog

Husk at tjekke din spambakke, hvis ikke du får en bekræftelsesmail med det samme
Book tid online