fbpx
Blog
Bekymret for coronavirus? Overtænkning hjælper dig ikke


Overtænkning

Har du tendens til overtænkning? Sådan kan du hjælpe dig selv

Hvis du i forvejen har en tendens til bekymre dig, kan det være en ekstra svær tid for dig lige nu, hvor Danmark lukker ned i en periode på grund af coronavirus. Du gør dig måske mange tanker om dem, du holder af, og hvordan det hele skal gå. Er du pleaser, kan du risikere helt at glemme at dig selv og have svært ved at finde ro.

Når man er meget optaget af andres behov, har man ikke altid fokus på sig selv. Man tillader sig måske ikke at mærke, hvordan man har det. Og hvis man endelig mærker det i form af ubehag, så tager man sig ikke af sig selv. Man retter i stedet sit fokus mod de andre. Mange pleasere tænker meget over deres relationer, og nogle gange kan det blive til overtænkning, hvor tankerne fylder alt for meget. Når man er vant til at fungere på den måde, kan situationen omkring corona også komme til at fylde alt for meget i tankerne. Hvis man i tillæg har et nervesystem, der hurtigt kører op og kommer i alarmberedskab, kan det være en ekstra svær tid lige nu, hvor alle danskeres hverdag bliver påvirket af tiltag, der skal hindre smitte.

Måske følger man nyhederne nøje, lader tv eller radio køre i baggrunden for hele tiden at være opdateret på situationen i forhold til corona. Det kan godt være, at myndighederne forsikrer os om, at de har situationen under kontrol, og at eksperter fortæller os, at COVID-19 i 80 procent af tilfældene giver milde symptomer, som ikke kræver indlæggelse på et sygehus. Alligevel går man rundt med en knugende fornemmelse i maven og føler sig anspændt. Og snart er man også meget træt og uoplagt. For bekymringer og tanker kan dræne en fuldstændig, hvis de får lov til at fylde for meget.

Så hvordan kan du hjælpe dig selv til at få ro på lige nu?

Overtænkning: Her er nogle bud på, hvad du kan gøre:

  • Husk at, overtænkning ikke er din ven, men din fjende. Når du grubler meget over tingene, har tingene det med at vokse sig større og ud af proportioner.
  • Lige nu kan du kun følge myndighedernes anbefalinger, og når du gør det, kan du ikke gøre så meget andet.
  • Følg med i nyhederne, men begræns din informationssøgning på corona. Lad ikke tv eller radio køre hele tiden.
  • Find nogle sætninger, du kan sige til dig selv, der beroliger dig.
  • Tillad dig selv at mærke din uro og din frygt engang imellem i løbet af dagen. Konstater hvordan du har det. Og sig fx til dig selv: ” Jeg kan mærke, at jeg er bange lige nu. Og det er okay” Følelserne må gerne være der, men vær opmærksom på ikke at drukne i dem.
  • Distraher dig selv med noget, du holder af, måske hyggelige tv-serier og gode bøger.
  • Tal med andre om dine tanker og følelser. Men gør det kun med dem, du ved, ikke vil hælde mere benzin på dit urolige bål. Vælg nogen, du ved, kan berolige dig og som samtidig tager dig alvorligt.
  • Skriv om dine tanker og følelser omkring corona i et kvarter. Luk så din notesbog og lav noget andet.

Hvis du har brug for hjælp til at få styr på tankerne og ro på følelserne, er du velkommen i terapi hos mig. På grund af de aktuelle retningslinjer omkring corona-smitte har jeg indtil videre valgt at erstatte personligt fremmøde med telefonkonsultationer.

Kontakt psykoterapeut Annette Aggerbeck på tlf. 41624232 eller mail: ann.agg@mail.dk

Book tid nemt online

Værsgo' at dele


Tilbage

Vil du have min gratis e-bog?
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag e-bogen 10 gode råd til din dagbog

Husk at tjekke din spambakke, hvis ikke du får en bekræftelsesmail med det samme
Book tid online