fbpx
Blog

Blog

Det kan være svært at være taknemmelig

DSC_0499

Vi snakker så meget om, at det er vigtigt at føle taknemmelighed, ikke mindst fordi det gør os glade. Men det kan faktisk være svært at føle taknemmelighed, når man samtidig er bange for at miste. Vi er sårbare, især når vi elsker et andet menneske. Og det er jo sandt – vi kan vitterlig miste det menneske, som vi elsker så højt. Hvem har ikke taget sig selv i at tænke: ”Det er for godt til at være sandt!”, når man for eksempel har fundet sit livs kærlighed? Man tør ikke glæde sig over at have fundet et andet menneske, der er så perfekt, for hvad nu hvis vedkommende ikke er lige så vild med en, som man er med ham/hende?! Mange forældre kender til frygten for at miste. Måske kigger man på sit lille barn, der sover så fredfyldt i ens skød, og en varme breder sig i kroppen af lutter taknemmelighed over at opleve at være forælder til så vidunderligt et lille menneske. Men den behagelige følelse er kortvarig, for straks forestiller man sig alverdens katastrofer.

Vi er vanedyr

Det er dog ikke kun frygten for at miste, der kan gøre det svært at være taknemmelig. Mange af os jagter lykken i det store i stedet for glæden i det små. Når vi er så fokuserede på at få store oplevelser, der giver os en evig lykkelig grundstemning, så glemmer vi at lægge mærke til alt det, der faktisk er godt i vores liv allerede. De små ting i hverdagen – krokus der popper op overalt om foråret, teenageren der gerne vil lave mad sammen med os, den fremmede der giver os sin plads i den overfyldte bus osv. Og har vi en hverdag, hvor vi ofte gør det samme, bliver det hurtigt til vaner, som vi ikke skænker en tanke. Først den dag, hvor livet ændrer sig, tænker vi måske tilbage på de gamle vaner som noget at være taknemmelig over. Som når vi sælger vores hus, som vi har ejet i mange år, og pludselig opdager, at det nye hus ikke er lige så lyst og solrigt, og at vi nu savner at kunne sidde og drikke te i sofaen om vinteren og mærke solens stråler gennem vinduet varme vores fødder.

Vi fokuserer for meget på det, der mangler

Det er ikke nemt at være taknemmelig, hvis vi kun er optagede af alt det, der mangler i vores liv. Mange af os er optagede af, at vi ikke er gode nok, perfekte nok, lækre nok, tynde nok osv. Når vi vågner om morgenen, tænker vi på, at vi ikke har tid nok, at vi ikke har penge nok, ikke bor det rigtige sted… Og når vi går i seng om aftenen, tænker vi på alt det, vi ikke nåede, og alt det, der gik galt.

Øv dig i at være taknemmelig

Vi er først i stand til at føle taknemmelighed uden et stik af frygt, når vi erkender og accepterer, at vi er sårbare, og at alt kan ændre sig på et splitsekund. Sådan er det at være menneske – det er et grundvilkår, at vi kan miste, som vi må leve med. Vi bliver glade af at opleve taknemmelighed, men vi er nødt til bevidst at praktisere taknemmelighed for at være sikre på at opleve den. Taknemmelighed er nemlig ikke noget, som kommer af sig selv for alle mennesker. Vi skal dyrke taknemmeligheden i vores liv og fokusere på den hver dag. Jeg har selv oplevet at blive langt gladere, fordi jeg bevidst øver mig i at være taknemmelig. Og der er jo masser af ting at være taknemmelig for i løbet af en dag. Når jeg går tur med min hund om aftenen, gennemgår jeg dagens oplevelser og finder tre ting, jeg vælger at være taknemmelig for den dag. Taknemmelighed og glæde hører dog kun sammen, hvis vi også mærker det i kroppen. Jeg nøjes derfor ikke bare med at remse tre ting op, men tillader mig at dvæle ved hver af dem og mærke, hvordan det føles i kroppen. Vi kan nemlig ikke alene tænke os til taknemmelighed – vi skal også mærke den i kroppen.

Øvelser i taknemmelighed:

  • Lav en taknemmeligheds dagbog: Skriv hver aften tre til fem ting ned i en bog, som du er taknemmelig for. Sid lidt og mærk, hvordan det føles i kroppen ved hver af de ting i dit liv, som du er taknemmelig for.
  • Tænk over dine vaner. Hvilke af dem ville du nødigt undvære? Det er netop de vaner, der kan gøre dig taknemmelig.
  • Øv dig i at fokusere på det, der fungerer og er tilstrækkeligt af i dit liv i stedet for at tænke på det, der mangler.

Kærlig hilsen

Annette Aggerbeck

Vil du bare have det godt? – Så begynd at skrive dagbog.

Når livet er svært, har vi ikke altid nogen at snakke med. Eller også vil vi ikke belemre andre med vores problemer, vores tristhed, vrede eller andet, der plager os. Derfor holder vi vores følelser for os selv, og det får vi det ofte ikke bedre af. Masser af forskning viser, at vi derimod får det godt både psykisk og fysisk, når vi giver udtryk for vores følelser og tanker. Og den gode nyhed er, at det har lige så god effekt for vores helbred, når vi gør det skriftligt, som når vi taler med et andet menneske. Så hvorfor ikke begynde at skrive om dine følelser og tanker i en dagbog?!!

I en dagbog kan du skrive om alt det, der optager dig – også det, der kan være svært at snakke med andre om. Din dagbog er en kær ven, som støtter dig igennem svære perioder og lige så vigtigt: Den er samtidig vidne til alle de gode ting, du oplever her i livet. Du kan til enhver tid hive den frem og betro dig til den.

At skrive dagbog kan for eksempel:

  • Give os en klarere følelse af mål og mening med vores liv.
  • Øge vores evne til at løse problemer.
  • Hjælpe os når vi har stress, er deprimerede eller angste.
  • Få os til at sove bedre om natten.
  • Styrke vores hukommelse.
  • Give os et bedre immunforsvar med færre besøg hos lægen.

Når vi gennem dagbogen retter blikket indad, får vi mulighed for at blive meget klogere på os selv. Vi får nemmere ved at forstå, hvorfor vi har det, som vi har det, og vide, hvad vi har behov for. Dagbogen hjælper os også til at forstå, hvorfor vi reagerer, som vi gør, over for andre mennesker. Når vi forstår os selv bedre, kan vi bedre hvile i os selv, og vi bliver langt mere behagelige og trygt forudsigelige at være sammen med. At skrive dagbog er derfor ikke et egotrip, men et frirum, du giver dig selv til gavn for både dig selv og dem, du omgås!

Undersøgelser viser, at vi kun behøver at skrive i 15 minutter ad gangen for at få det bedre både psykisk og fysisk. 15 minutter i løbet af en dag er ikke lang tid. Mange af os tilbringer langt mere tid foran tv hver aften, så hvorfor ikke tage noget af den tid og skrive dagbog i stedet? Du kan også vælge at skrive på et bestemt tidspunkt på dagen, for så bliver det lettere til en god vane. Rent faktisk behøver vi ikke engang skrive hver dag for at få det godt af at skrive dagbog, men så ofte som vi kan.

I denne måneds udgave af magasinet Psykologi kan du læse artiklen Skriv dagbog og bliv klogere på dig selv”. Her kan du læse om nogle af de mange fordele ved at begynde at skrive dagbog og få en øvelse til at komme i gang. Jeg er blevet interviewet af journalist Stine Troense. Her er også et interview med Sanne Kildal Holm, der har skrevet dagbog, siden hun var barn. Hun fortæller blandt andet om, hvordan dagbogen har støttet hende igennem sorgen over at have mistet sin far.

Du kan læse meget mere om det at skrive dagbog i min bog ”Skriveterapi – din guide til personlig vækst”, som er udgivet på Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck.

Book tid online