fbpx
Blog
At finde glæde kan læres


finde-glæde.comHar du svært ved at finde glæde i hverdagen?

 

Så fortvivl ikke! Det er muligt at øve sig i at finde glæde, også selvom du måske ikke synes, at der er så meget at juble over i dit liv lige nu.

Forskning viser, at det er sundt for os at tænke på noget dejligt, vi har oplevet, der gav os positive følelser. Når vi tænker på et rart minde, genkalder vi os de positive følelser, vi oplevede, da vi havde oplevelsen. Det styrker ikke kun vores immunforsvar, så vi bliver mindre syge, men det gør også, at vi lettere kan finde glæde i hverdagen.

En anden måde at øge glæde på er at gå skridtet videre og give udtryk for de positive følelser. Vi kan give udtryk for de positive følelser ved at tale med andre om de gode ting, vi har oplevet, mens vi mærker, hvad det gør ved os. Vi kan også gøre det ved at skrive om dem i en dagbog. Masser af forskning viser, at det har samme gode effekt på vores helbred at skrive som at tale med andre. Så hvorfor ikke hive de dejlige minder frem fra fortiden og skrive om dem? Mange af os skriver kun dagbog, når vi har det dårligt eller føler os udfordrede. At skrive om alt det, der er svært, er også rigtig godt for helbredet, men husk også at skrive om det dejlige i dit liv. Dels bliver du mere positiv af det, og dels kan du forlænge en skøn oplevelse ved at mærke de behagelige følelser længe efter.

At finde glæde efter svære oplevelser

Selv når livet er svært, kan det være en fordel at være bevidst om at anvende positive følelsesord. Hvis man kan det, når man skriver om ubehagelige eller traumatiske oplevelser, vil man kunne få større udbytte af at skrive, idet man får det bedre efterfølgende. Det hænger blandt andet sammen med, at vi typisk er bedre til at tackle svære oplevelser, hvis vi også kan se den positive side af dem. Jeg vil dog gerne understrege, at jeg ikke hermed opfordrer dig til at lukke øjnene for det svære og tvinge dig selv til at være positiv. Det handler snarere om at være i stand til at anerkende det svære og lede efter det gode i en oplevelse.

Brug positive følelsesord for at finde glæde

Positive ord for følelser kan fx være ord som varme, tillid, tryg, rolig, fredfyldt, balance, dejlig, kærlig, pæn, stærk, accept, tilfreds, taknemmelig, glad, sjov, rar, fred, god, modig…. find selv flere ord. Det kan kræve øvelse at bruge de positive følelsesord, og hvis du synes, det er svært, så bær over med dig selv. Måske kan du skrive “ikke glad” i stedet for “ked af det” eller “ikke rolig” i stedet for “rolig”. På den måde lærer du dig selv at bruge positive ord. Det gør i sig selv en forskel, også selvom du sætter “ikke” foran. Prøv det.

 

Øvelse – Boost din glæde:

Skriv hver aften et par sætninger, der sammenfatter det positive i den dag, du har været igennem. Det kan være noget, du er tilfreds med eller stolt af. Det kan også være noget, et andet menneske har sagt til dig, som gjorde dig glad. Eller noget du har lagt mærke til, fx en smuk solopgang eller fuglesang. Her er et par spørgsmål, der kan hjælpe dig til dagens statement:

  • Hvad har fået mig til at smile i dag?
  • Hvad fungerede godt i dag?
  • Hvad har jeg lagt mærke til, der gjorde mig glad?

 

Har du brug for hjælp til at finde glæde i dit liv, så send en mail til Annette Aggerbeck eller ring 4162 4232 for at bestille tid. Du er også velkommen til at bestille en gratis uforpligtende samtale på 15 minutter, hvis du er i tvivl om terapi er det rette for dig, eller om jeg skal være din terapeut. Send en sms eller en mail for at bestille tid til den gratis samtale.

Læs mere om individuel terapi



Tilbage

Vil du have min gratis e-bog?
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag e-bogen 10 gode råd til din dagbog

Husk at tjekke din spambakke, hvis ikke du får en bekræftelsesmail med det samme
Kontakt

Psykoterapeut Annette Aggerbeck  /  Hovedgaden 55 B, 2.sal  /  2970 Hørsholm /  Tlf. 4162 4232

 www.aggerbeck-terapi.dk   /  Mail: ann.agg@mail.dk